Brandstofsyteem onderhouden

Waarom een brandstofsysteem onderhoud nodig heeft

Een brandstofsysteem reiniger of injectie reiniger, ze worden door veel garages gebruikt bij de jaarlijkse onderhoudsbeurt. En terecht.. maar waarom eigenlijk?

Benzine-injectoren geven niet vaak problemen. Maar ze kunnen na verloop van tijd wel slechter gaan functioneren door vervuiling. Gevolg is een minder soepeler draaiende motor, licht schokken en een hoger brandstofverbruik.

Uitlezen met een diagnose toestel geeft dit niet direct aan. Immers, elektrisch is er niets mis. De vraag is dan ook hoe de vervuiling in de injector terechtkomt.

Theoretisch kan er bij het tanken wel wat vuil meekomen, maar daarvoor zijn er brandstoffilters in het brandstofsysteem geplaatst.

Oorzaak vervuiling brandstofsysteem

Vervuilde injectoren, brandstofsysteem, injectie
Vervuilde injectoren

De grootste oorzaak van vervuiling van een brandstofsysteem is afkomstig uit de benzine zelf. Tijdens het inspuiten blijft er altijd een fractie achter in de injectoren. Deze vormen een harsachtige afzetting. Bovendien zitten er in benzine allerlei dopes die zich ook afzetten op bijvoorbeeld de naald of zitting van de injector.

Benzinemaatschappijen testen hun brandstof daar uitvoerig op, maar het eindresultaat zal altijd een compromis zijn tussen wat gewenst en wat betaalbaar is.

Daarnaast speelt brandstofveroudering soms een rol. De meeste mensen rijden dagelijks in hun auto, of in ieder geval wekelijks. De benzine zal dan geen kans krijgen om te verouderen. Maar als een auto gedurende langere tijd, bijvoorbeeld over de winterperiode, niet gebruikt wordt (Campers maar ook motorfietsen) of bij auto’s die op Lpg rijden, kan er brandstofveroudering optreden. De vluchtige bestanddelen verdampen en een gomachtige substantie blijft achter met desastreuze gevolgen voor de injectoren.

Injectoren beschermen tegen Bio-ethanol

De brandstofsamenstelling, zowel voor benzine als voor diesel, is de afgelopen jaren veranderd. Er wordt er sinds 2017 bio-ethanol toegevoegd en vanaf Oktober 2019 zal er zelfs verplicht 10% bio-ethanol moeten worden bijgemengd aan de benzine. Om dat ook aan de pomp duidelijk te maken is de benaming veranderd.

Ethanol is hygroscopisch, hetgeen betekent dat het water aantrekt. Wanneer ethanol met water reageert, verouderd de benzine nog veel sneller. Gevolg is dat de gom-achtige substanties zich nog sneller af gaan zetten in het brandstofsysteem, zodat ze de filters en de injectoren kunnen verstoppen.

Puur water is helemaal funest. Als er water in de injectoren terechtkomt, veroorzaakt dat kalkafzetting en door de hoge temperaturen zal er stoomvorming optreden dat de smeerfilm aantast en daarmee de injector ernstig beschadigd.

Moderne motoren hebben een hogedruk-brandstofsysteem met nauwe toleranties. Daarom is het aan te raden de juiste brandstoffilters te monteren en deze, in ieder geval jaarlijks, te vervangen.

Meer problemen met dieselsystemen

Het laatste is vooral van belang bij dieselmotoren aangezien daar de inspuitdrukken hoger en toleranties nog nauwkeuriger zijn. Injectoren van dieselmotoren zijn in tegenstelling tot die van de benzine veel vaker de oorzaak van motorproblemen.

Meer dan 90% van de schades aan hogedruk brandstof-systemen is uiteindelijk te wijten aan vuil, vocht en algen.

Algen groeien met fotosynthese, dat wil zeggen in licht. De zwarte massa die door het filter worden opgevangen is een opgebouwde slijmlaag van bacteriën vanuit de tank.

De meeste tankstations worden door de brandstofmaatschappijen gecontroleerd op algengroei en bij het constateren hiervan worden er biocides toegevoegd aan de voorraadtanks om de algengroei effectief te doen stoppen.

Voorkomen is beter dan genezen!

Service Cleaner Benzine & Diesel
Service Cleaner Benzine & Diesel

Vervuiling van het brandstofsysteem gaat heel geleidelijk. De eerste jaren zal men er niet veel hinder van ondervinden, maar op het moment dat injectoren problemen geven door de hierboven aangehaalde oorzaken kan het serieus geld gaan kosten.

Dus ook hier geld: voorkomen is beter dan genezen. Het jaarlijks reinigen van de injectoren en de rest van het brandstofsysteem middels een reinigingsadditief kan al grote kostenposten voorkomen. Lindemann biedt oplossingen in de vorm van een benzinereiniger en een dieselreiniger!

Vragen en/of opmerkingen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!

Roetfilter/EGR problemen? Wat u zelf kunt doen!

Roetfilter/EGR problemen? Wat u zelf kunt doen!

Om te voldoen aan de steeds toenemende emissie-eisen van dieselmotoren, heeft de Europese Unie eisen gesteld voor de auto’s met een dieselmotor. In deze blog leggen we uit wat het roetfilter en de EGR precies doen, wat voor problemen er mee kunnen zijn en wat je zelf zou kunnen doen. 

 

Waar is een roetfilter goed voor?

Om te beginnen gaan we eerst kijken naar de functie van het roetfilter. De functie van de EGR komt verder op in de blog aan bod. Vanaf 2006 zijn standaard alle dieselmotoren voorzien van roetfilters. Het roetfilter bevindt zich in het uitlaatsysteem van een dieselmotor en heeft als doel om fijne (roet)deeltjes uit de uitlaatgassen te verzamelen, zodat deze het milieu niet vervuilen.

De fijne roetdeeltjes worden gefilterd en tijdelijk opgevangen. Na ongeveer 1000 km rijden zal het filter vol met roet zitten en moet het roet worden afgevoerd.

Dit doet men door het te verbranden, ook wel “regenereren van het roetfilter” genoemd.

 

Regenereren van het roetfilter

Roet verbrandt pas bij zo’n 550°C en die temperatuur wordt in principe niet gehaald in een roetfilter. Om die reden voegen sommige merken via een apart tankje onder de auto, Eolys toe aan de brandstof. Eolys is een vloeistof op basis van cerine en deze stof verlaagt de verbrandingstemperatuur van roet van 550°C naar 450°C. Andere merken spuiten extra dieselbrandstof in zodat de temperatuur in het filter verhoogd wordt tot 650°C waarmee het roet wel wordt verbrand.

Om te controleren hoeveel roet er daadwerkelijk is opgeslagen hebben de dieselmotoren met een roetfilter een verschildruksensor.

Roetfiltersysteem
Roetfilter systeem

Zoals op het plaatje is te zien zit de verschildruksensor aangesloten tussen de voor-en achterkant van het roetfilter. Het drukverschil geeft een indicatie van de hoeveelheid roet dat is verzameld.

Het signaal wordt gemeten in de verschildruksensor en wordt doorgegeven aan de computer. Deze is zo geprogrammeerd dat op basis van dit gegeven er bij een bepaald drukverschil geregenereerd gaat worden.

Als het filter schoon is zal het drukverschil gering zijn. Naarmate het filter meer verstopt raakt zal er een groter drukverschil ontstaan en als het verschil in druk te groot wordt zal de dieselmotor gaan regenereren. Dit wil zeggen dat het opgeslagen roet wordt verbrand.

 

Oorzaken branden storingslampje

Als er problemen komen en het storingslampje van het roetfilter gaat branden, is het vaak lastig om de oorzaak te vinden. Roetfilters worden (te) vaak ten onrechte vervangen. Het roetfilter kan stuk zijn, maar er zijn ook andere mogelijke oorzaken. Wat kan er allemaal aan de hand zijn?

De verschildruksensor geeft zoals gezegd een signaal door aan de computer. Aan de hand van dit signaal zal er wel of niet geregenereerd worden. Het regenereren zal enkel onder bepaalde condities gebeuren. Zo moet de auto bijvoorbeeld een bepaalde tijd boven de 70 km/u rijden om het regeneratieproces te starten.

Bij mensen die veel stadsverkeer/korte afstanden rijden of vaak in de file staan, kan het gebeuren dat de regeneratie condities niet gehaald worden. Gevolg is een ophoping van roet in het filter en op een gegeven moment zal dan het storingslampje gaan branden met de melding dat er een uitlaatgas probleem is.

Ook kan er een probleem zijn met de verschildruksensor. De leiding (slang) naar het roetfilter kan gescheurd zijn, de verschildruksensor zelf kan defect zijn of er kan een draadbreuk zijn, bijvoorbeeld in de signaaldraad naar de computer.

Al deze oorzaken hebben tot gevolg dat er niet automatisch geregenereerd wordt en het is duidelijk dat er dan een probleem ontstaat en het storingslampje gaat branden. De garage kan dan met hun diagnose toestel een geforceerde regeneratie doen en het filter weer schoon krijgen.

Daarnaast zijn er ook wel additieven voor te krijgen met “cerine” erin die de temperatuur waarop roet gaat verbranden verlagen. Echter, als de auto niet of nauwelijks op de snelweg rijdt of er een probleem is met de verschildruksensor is het de vraag of dat veel helpt.

 

Roetfilter verstopt

Wat verder van belang is om te weten is dat bij de regeneratie het roet weliswaar wordt verbrand, maar dat er telkens een beetje as overblijft dat zich vastzet op de wand van het roetfilter. Na zo’n 150.000 km kan deze ophoping van asresten de oorzaak zijn dat het roetfilter te veel verstopt raakt en het storingslampje gaat branden.

Een roetfilter die langzaam vol loopt met asresten zal vaker moeten regenereren. Immers de ruimte waarin het roet kan worden opgevangen wordt steeds kleiner. Dit is dan ook te merken doordat er veel vaker, soms al met 350 km geregenereerd wordt.

Nogmaals geforceerd reinigen met de regeneratie methode van de garage zal dan niet helpen. Het roet is immers niet het probleem maar de asresten. Ook nu zal een additief dus niet veel helpen, ondanks dat veel fabrikanten anders doen geloven.

Het enige alternatief wat in zo’n geval nog overblijft is het filter te demonteren en door een gespecialiseerd bedrijf te laten reinigen of te vervangen door een nieuw roetfilter.

 

EGR-klep: functie en problemen in relatie tot het roetfilter

De EGR-klep (uitlaatgas recirculatie klep) zorgt er voor dat een deel van de uitlaatgassen terug de verbrandingskamer in worden geleid. Het doel: de uitstoot van het schadelijke stikstofoxide (NOx) terugbrengen.

NOx ontstaat vooral bij hoge verbrandingstemperaturen. Het uitlaatgas dat via EGR terug wordt gevoerd naar de verbrandingskamer wordt eerst gekoeld en daarmee wordt de verbrandingstemperatuur verlaagd en de NOx uitstoot gereduceerd.

En dat is de enige reden dat een EGR-klep is gemonteerd. De motor presteert niet beter, het verbruik wordt niet minder (in tegendeel) en doordat de uitlaatgassen vettig zijn koeken ze aan in de klep zelf, het inlaatkanaal en het roetfilter.

Vervuilde EGR
Vervuilde EGR-klep

Doordat de uitlaatgassen neerslaan en aankoeken in de verschillende onderdelen gaan deze op den duur problemen veroorzaken. De EGR-klep zelf zal door die vervuiling minder goed openen en sluiten. Gevolg: méér uitlaatgassen die worden teruggeleid in de verbrandingskamers dan gewenst. Dat is een vicieuze cirkel want de EGR-klep zal nog meer en sneller vervuilen. Het inlaatkanaal zal ook dichtslibben waardoor er nog minder zuurstof wordt aangezogen en tot slot zal er ook meer roet in het roetfilter terechtkomen waardoor het roetfilter verstopt.

Zoals gezegd zal, als de motor goed functioneert en er geen problemen zijn met bijvoorbeeld de verschildruksensor kan het roetfilter lang mee gaan, zo’n 150.000 km gemiddeld. De reden om het filter te moeten vervangen (of te laten reinigen) heeft dan dus alleen betrekking op de opeenhoping van de asresten.

Echter, hoe meer roet er moet worden verbrand, hoe eerder het roetfilter zal gaan vol gaan zitten met as.

Eén van de belangrijkste oorzaken dat een roetfilter eerder aan vervanging toe is dan normaal is een slechte verbranding. Slechte verbranding kan komen door vervuiling van de injectoren en zoals hierboven uitgelegd door vervuiling van de EGR-Klep.

 

Mogelijke oplossing om vervuiling terug te dringen

Lindemann Smokeless
Lindemann Smokeless

Er zijn een aantal additieven op de markt die kunnen worden toegepast om problemen door vervuiling te voorkomen.

Lindemann Smokeless is bijvoorbeeld een perfect reinigingsadditief voor het brandstofsysteem en heeft daarnaast ook nog een reinigende werking op de turbo, de EGR-klep en het roetfilter. De Smokeless van Lindemann is eenvoudig bij de brandstof toe te voegen bij het tanken.

Het resulteert direct in een verhoging van het cetaangetal en het volledige brandstofsysteem, zoals pomp en verstuivers zal worden gereinigd en beschermd. Dit heeft als belangrijkste effect een betere verbranding. En een betere verbranding zorgt simpelweg voor minder vervuiling.

Kortom, wanneer de Smokeless met enige regelmaat (ongeveer om de 5000km) gebruikt wordt zullen veel problemen met dieselmotoren voorkomen worden. 

 

Meer weten over bovenstaande blog? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Wij helpen u graag verder.

Oliellekkage in de motor verhelpen

Hoe kan ik olielekkage motor verhelpen?

Olielekkage is een veelvoorkomend probleem bij met name iets oudere motoren. U heeft vast wel eens een olievlek of oliedruppen onder de auto gezien. Een zwaar belaste oudere motor mag een klein beetje olie verbruiken, maar extreme olielekkage met vlekken op de grond is geen goed teken. In dit blog gaan we verder in op het onderwerp olielekkage motor verhelpen.

 

Ontstaan olielekkage motor

Motoren zijn altijd voorzien van pakkingen. Deze pakkingen zijn voor het afdichten van de onderdelen en zorgen er dus voor dat alles goed op elkaar aansluit. Op het moment dat een pakking ouder wordt, uitgedroogd, versleten of kapot is zal er olielekkage ontstaan. Door olielekkage wordt de olie in het oliesysteem steeds minder met als gevolg dat er minder smering is waardoor er metaal-op-metaal contact kan ontstaan.

Olielekkage Krukaskeerring
Olielekkage Krukaskeerring

Onderstaande defecten kunnen olielekkage veroorzaken:

  • Koppakking lek
  • Klepdekselpakking
  • Carterpanpakking
  • Krukaskeerring
  • Nokkenaskeerring
  • Leidingen
  • Turbo

 

Olielekkage verhelpen

Het is vaak lastig om vast te stellen waar de olielekkage in de motor precies vandaan komt. Door de onderkant van de auto te reinigen en daarna een klein stukje te rijden, kun je vaak goed zien waar de olielekkage vandaan komt. Zoals eerder in deze blog is beschreven komt olieverbruik vaker voor bij oudere motoren.

 

Uniek op de additievenmarkt!

Lindemann Oil Stop Leak
Lindemann Oil Stop Leak

Olielekkage is vrij eenvoudig op te lossen door de Lindemann Oil Stop Leak toe te voegen aan het oliesysteem. Dit additief stopt en vermindert olielekkage van motor, versnellingsbak en differentieel. Door de grote teflonmoleculen wordt de ruimte die door slijtage is ontstaan tussen de zuigerveren en de cilinderwand gedicht. Daarnaast worden de pakkingen soepeler gemaakt, waardoor het beter afdicht en olielekkage kan worden voorkomen.

Het unieke aan de Lindemann Oil Stop Leak is dat het nog een extra middel bevat dat rubberen oliekeerringen, o-ringen en ook kunststof delen die ‘’verhard’’ zijn weer terugbrengt naar de oorspronkelijke flexibiliteit zodat ze weer hun originele functie terugkrijgen. In tegenstelling tot ‘’Stop Leak’’ producten van concurrerende merken bevat de Lindemann Oil Stop Leak geen weekmakers! Dit zorgt ervoor dat dit additief een duurzame oplossing biedt!

 

Additieven tegen olielekkage
Additieven voor de aandrijving

Naast olielekkage in de motor kan het ook voor komen dat er lekkage is ontstaan in de transmissie en stuurpompen en stuurhuizen. Voor de handgeschakelde transmissie en het differentieel kan dezelfde Lindemann Oil Stop Leak gebruikt worden, maar voor de automatische transmissie is er de Lindemann Automatic Transmission Treatment. Voor lekkage van stuurpompen en stuurhuizen adviseren we de Lindemann Power Steering Treatment.

 

Te lang doorrijden met olielekkage

Te lang doorrijden met olielekkage kan op korte termijn grote problemen opleveren. Er bestaat een kans op een ‘’vastloper’’, dit komt doordat er binnen in de motor te weinig olie aanwezig is om de draaiende onderdelen te smeren. Ook is het mogelijk dat de distributieriem vet wordt door olielekkage. Hierdoor wordt het rubber van de distributieriem aangetast en zal deze eerder slijten met als gevolg nog hogere kosten. Dit wil je ten alle tijden voorkomen.

Verder is olielekkage slecht voor het milieu. De lekkende olie kan het grondwater vervuilen wat weer schadelijk is voor de natuur. U kunt er voor kiezen om continue nieuwe olie bij te vullen of eens dit additief te proberen.

Heeft u nog vragen? Neem dan contact op of maakt gebruik van de online chat!

Lindemann additieven

Ontstaan additieven en smeermiddelen van Lindemann

In 1967 werd Lindemann opgericht in Denemarken door Brynjulf Lindemann in samenwerking met zijn zoon Søren Lindemann. Søren heeft een passie voor autotechniek en was zelf ook altijd monteur. Het familiebedrijf Lindemann is ooit begonnen als een importeur van reserveonderdelen voor personenauto’s, maar nadat Søren Lindemann het bedrijf van zijn vader overnam gingen ze zich volledig richten op additieven en smeermiddelen. Veel van deze additieven zijn op de markt gebracht onder de naam ABCON.

Lindemann additieven

In 1979 gaat Brynjulf Lindemann met pensioen en neemt zijn zoon Søren het bedrijf volledig over. Vanaf dat moment gaat Lindemann zich richten op additieven en smeermiddelen. Tot op de dag van vandaag is Lindemann nog gespecialiseerd in deze additieven en smeermiddelen. Naast de additieven voor personenauto’s produceren ze ook producten voor de marine, industriële machines en machines in de agrarische sector.

Hoe is ABCON ontstaan?

Abcon Engine Performance Treatment
Abcon Engine Performance Treatment

Buiten Denemarken om is de naam Lindemann nog niet zo bekend. Wat dat betreft is het merk ABCON een stuk bekender. Het is namelijk onderdeel van Lindemann. Midden jaren tachtig sloot Lindemann een deal met de Australische firma Nulon. Nulon is fabrikant van motorolien, smeermiddelen en additieven voor auto’s. Het duurt niet lang voordat Nulon-producten populair worden bij consumenten in zowel Denemarken als andere Europese landen. Naast de distributie van Nulon-producten in Europa, begint het bedrijf zijn eigen additieven en smeermiddelen voor motorvoertuigen, industriële oplossingen en de maritieme sector te ontwikkelen onder de naam ABCON. Een voorbeeld van een product van ABCON ziet u hier rechts.

De merknaam Nulon werd in Europa gebruikt in meerdere markten en dat zorgde voor verwarring. Lindemann besloot daarom met Nulon te stoppen en alleen nog zelf additieven en smeermiddelen te produceren en verkopen onder de naam ABCON.

Het jaar 1989

In 1989 kreeg Lindemann als eerste ter wereld toestemming van DuPont om teflon te gebruiken voor de vervaardiging van additieven en smeermiddelen. Lindemann biedt naast olieadditieven ook brandstofadditieven in zijn assortiment aan.

Lindemann neemt definitief afstand van de naam ABCON

In 2008 neemt alweer de derde generatie van de familie Lindemann het bedrijf over.  De zoon van Søren, Simon Lindemann, wordt directeur van Lindemann Performance Products. Søren blijft wel aan als technisch adviseur. In datzelfde jaar hebben ze besloten afscheid te nemen van de naam ABCON en verder te gaan onder de naam Lindemann. In datzelfde jaar breidt Lindemann zijn productiefaciliteiten uit en verhuist naar Allerord, 25 km ten noorden van Kopenhagen. De huidige Lindemann additieven zijn in de basis hetzelfde als de ABCON additieven. Door de jaren heen blijft Lindemann de additieven echter ontwikkelen.

Abcon Performance Products
Abcon Performance Products

Lindemann Performance Products
Lindemann Performance Products

Denemarken, België en nu ook Nederland

De producten van Lindemann zijn vooral bekend in Denemarken en België. De additieven worden in Denemarken en België in veel autoshops aangeboden. Zowel op de zakelijke als de consumenten markt. In Denemarken zijn de additieven van Lindemann te vinden in bijna alle 90 vestigingen van Thansen. Klanten uit België kunnen terecht bij de heer Philippe Gulinck, importeur van Lindemann in België. Daarnaast zijn de additieven sinds kort ook verkrijgbaar in Finland!

Sinds 6 november 2018 is Lindemann via Lindemann Nederland V.O.F. ook vertegenwoordigd in Nederland!

E5 E10 Super E10 Check

E5, E10 of B7 tanken bij de tankstations

Sinds vrijdag 12 oktober 2018 hebben alle tankstations in de Europese Unie nieuwe brandstofstickers. Deze verandering leidt ook vandaag de dag nog tot verwarring aan de benzinepomp. Gelukkig zijn niet alle namen van de tankstations veranderd, want Euro 98 blijft Super of Super plus en LPG blijft LPG. Overigens zijn de oude namen Euro 95 en diesel niet verdwenen, ze blijven nu nog zichtbaar bij de tankstations. In dit blog worden alle afkortingen nog eens duidelijk uitgelegd en gaan we in op de verschillen van de nieuwe Europese namen E5, E10 en B7.

Verschil tussen E5 en E10 (Euro 95)

Vanaf begin 2019 moeten de Nederlandse tankstations verplicht E10 benzine aanbieden. Op dit moment worden E5 en E10 (Euro 95) aangeboden. Het verschil tussen E5 en E10 is als volgt te verklaren. Het percentage ethanol wordt steeds hoger en zal op den duur uitkomen op maximaal 10%. Vandaar dat we uiteindelijk E10 benzine gaan tanken. Benzine wordt gemengd met ethanol. De E staat voor ethanol. De getallen 5, 10, en 85 geven het aantal percentage bio-ethanol aan. De rest is gewone fossiele brandstof.

Waarom is de verandering E5, E10 en B7 doorgevoerd?

Veel mensen vragen zich af waarom deze verandering is doorgevoerd. Het antwoord hierop is vrij simpel. Door het gebruik van bio-ethanol kan de CO2 uitstoot worden verlaagd. Dit komt uiteindelijk ten goede van de klimaatsverandering. Door in de Europese Unie allemaal dezelfde brandstofnamen door te voeren zullen er geen verschillen meer ontstaan en is het voor iedere autogebruiker duidelijker bij het tanken.

OudNieuw 
   
Euro 95     E55% bio-ethanol en 95% fossiele brandstof
 E1010 % bio-ethanol en 90% fossiele brandstof
 E8585 % bio-ethanol, echter wordt E85 nauwelijks in ons land gebruikt
   
DieselB77% bio-ethanol
 B1010% bio-ethanol
Witte stickers voor benzine en diesel

E5 E10 Super Check

De nieuwe Europese namen voor benzine en diesel worden bij de tankstations aangeduid met witte stickers. De witte stickers voor benzine E5, E10 en E85 zijn rond en de stickers voor diesel B7 en B10 zijn vierkant. De stickers voor LPG en de overige gassen zijn rechthoekig van vorm.

Kan ik E10 benzine tanken met mijn auto?

Bijna alle auto’s die gebouwd zijn na het jaar 2000 kunnen E10 benzine aan. Is uw auto ouder, dan wordt geadviseerd om goed op te letten. Slechts 10% van de auto’s vóór 2000 zijn niet geschikt voor het tanken van E10. De motor van uw auto kan mogelijk schade oplopen door het hoge percentage (bio) ethanol en dit zou erg spijtig zijn. Op E10check.nl kunt u controleren of uw auto geschikt is voor E10 benzine. Is uw auto niet geschikt voor E10 benzine, dan adviseert men de normale Euro 95 te tanken.

Brandstofadditieven Lindemann

Lindemann Nederland heeft voor zowel benzine- als dieselmotoren additieven in het assortiment.

Benzine additieven

Diesel additieven

De brandstofadditieven dienen bij het tanken worden toegevoegd en kunnen een positieve invloed hebben op het brandstofgebruik. Klik hier voor het aanvragen van een prijsopgave.

Cilinders

Tikkende motor? Wat u zelf kunt doen!

Een tikkend geluid in de motor is een veel voorkomend probleem, meestal veroorzaakt door de kleppen. Het klinkt niet goed en dat is het ook niet. En bovendien kunnen de kosten hoog oplopen wanneer hier niets aan wordt gedaan. In dit blog gaan wij dieper in op het onderwerp tikkende kleppen en wordt er uitgelegd hoe dit ‘’mogelijk’’ kan worden opgelost.

 

Wat doen kleppen?

Verbrandingsmotoren hebben in-en uitlaatkleppen. Kleppen zitten gemonteerd in de cilinderkop en worden via een nokkenas geopend en gesloten. Via de inlaatkleppen wordt het brandstofmengsel aangezogen en vervolgens worden de uitlaatgassen via de uitlaatkleppen weer afgevoerd.

Het is belangrijk dat de kleppen goed functioneren, zodat het openen en sluiten van de kleppen op het juiste moment gebeurd om een perfecte verbranding te krijgen.

 

Twee soorten kleppen

Soms hoor je een tikkend geluid in de motor en in de meeste gevallen wordt dat tikkende geluid veroorzaakt door een probleem met de kleppen. Vooral bij stationair draaien zijn tikkende kleppen duidelijk hoorbaar. Het tikkende geluid zal toenemen wanneer je harder rijdt of wanneer het toerental van de motor wordt verhoogd. Bij goed lopende motoren zal je de kleppen bijna of niet horen tikken.

Er zijn twee gangbare methodes om kleppen te bedienen. We spreken in de praktijk van handmatig afstelbare kleppen en van hydraulisch bediende kleppen. Beide kunnen een tikkend geluid onder de motorkap veroorzaken. Een tikkend geluid van afstelbare kleppen is een kwestie van kleppen stellen, een klus die elke monteur eenvoudig kan doen.

Een tikkend geluid van hydraulisch aangestuurde kleppen wordt veelal veroorzaakt door vervuiling of te weinig motorolie. De hydraulische kleppen worden namelijk door de oliedruk aangestuurd. Wanneer hydraulische kleppen beginnen te tikken wordt geadviseerd om allereerst het oliepeil te controleren. Is dit in orde, kan het probleem in (vervuiling van) de klepstoters zitten. Vaak is vervangen dan de oplossing, maar dat is vrij kostbaar.

Als het probleem te maken heeft met vervuiling, is een goedkopere oplossing voor handen…

 

Tikkende kleppen verhelpen

Waarom eerst reinigen? Zoals gezegd worden kleppen door een nokkenas bediend. De verbinding tussen de nok van de nokkenas en de klep wordt bij handmatig afstelbare kleppen verzorgd door de tuimelaar en bij de hydraulische klepbediening door een klepstoter. Deze klepstoter wordt met olie gevuld en als dit door vervuiling van het olietoevoer kanaal niet voldoende snel wordt gedaan, zal de stoter gaan tikken.

Vervuilde kleppen
Vervuilde kleppen

Om het oliekanaal weer schoon te krijgen is Lindemann Oil System Cleaner ontwikkelt. De Oil System Cleaner voegt u toe aan de ‘’vuile’’ olie en daar laat u de motor een klein half uur stationair op draaien. Hierdoor wordt het hele oliesysteem inwendig gereinigd. Daarna wordt de oude olie met de opgeloste vervuiling ververst en het oliefilter vervangen. De schone olie en de gereinigde oliekanalen zorgen voor een betere smering van de onderdelen, waardoor de auto soepeler gaat lopen en de klepstoters weer goed functioneren.

 

Tikkende kleppen voorkomen

Nu is het belangrijk om de motor in goede staat te houden en tikkende kleppen in de toekomst te voorkomen. De grootste slijtage ontstaat bij de koude start. Bij een koude start is de motorolie helemaal teruggelopen in het oliecarter. Het duurt dan altijd even voor de olie volledig door de motor is rondgepompt. Dit zorgt ervoor dat smering ontbreekt en er metaal-op-metaal contact is.

Door Lindemann Engine Performance Treatment toe te voegen zal dit voorkomen worden. De teflondeeltjes zijn hier verantwoordelijk voor want die nestelen zich op alle bewegende onderdelen, waardoor metaal-op-metaal contact wordt voorkomen.

Extra voordelen
Lindemann Engine Performance Treatment zorgt daarnaast voor een efficiëntere werking van de motor. Doordat teflon nóg minder wrijving geeft dan olie zal de motor minder weerstand hebben. Op deze manier heeft de motor minder energie (brandstof) nodig om zijn werk te doen. Er kan direct al voordeel zijn doordat de auto zuiniger is en meer effectief vermogen heeft.

Dosering en gebruik
De Lindemann Engine Performance Treatment kan al vanaf de eerste servicebeurt worden toegevoegd en is mengbaar met alle motoroliën en absoluut onschadelijk. Wij adviseren u om de volledige inhoud toe te voegen bij de eerste servicebeurt. Daarna volstaat bij de volgende servicebeurten een halve flacon (150ml). Het is wel belangrijk om voor gebruik goed te schudden!

Voor vragen over tikkende kleppen of de additieven van Lindemann kunt u dit contactformulier invullen. Wij proberen u zo snel mogelijk te antwoorden!

Bent u een professional en heeft u interesse in de producten van Lindemann? Vraag nu vrijblijvend een prijsopgave aan!

 

 

Olieverbruik verminderen

Hoe kan ik mijn olieverbruik verminderen?

Hoog olieverbruik is een veel voorkomend probleem. Iedereen heeft wel eens te maken gehad met een voertuig dat (te) veel olie verbruikt. Normaal is het olieverbruik aanvaardbaar als het niet meer bedraagt dan 1 liter op 5000 km. Fabrikanten echter claimen dat een verbruik van 1 liter op 1000 km nog toelaatbaar is.

Vaak is olieverbruik niet het enige probleem. De oorzaak van olieverbruik heeft meestal tot gevolg dat een motor minder presteert. Te hoog olieverbruik is niet in alle gevallen op te lossen, immers als een motor is versleten blijft alleen revisie over en dat is vrij kostbaar en daarom in de meeste gevallen geen optie. Echter is er, afhankelijk van de oorzaak, vaak wel wat aan te doen. In dit blog geven we een aantal tips om het olieverbruik te verbeteren.

Oorzaken hoog olieverbruik

Er zijn meerdere oorzaken voor hoog olieverbruik. In de meeste gevallen ontstaat olieverbruik door interne slijtage, lekkage en/of vervuiling. De oorzaken op een rijtje:

  • Olieschraapveren die zijn vast gekoold of versleten
  • Compressieveren die zijn vast gekoold of versleten
  • Lekkage via oliekeerringen van nokkenas en/of krukas
  • Klepsteel rubbers die verharden en klepgeleiders die slijten

Vastzittende of versleten olieschraapveren

Een veelvoorkomend probleem zijn de olieschraapveren die vast gaan zitten. Olieschraapveren hebben als taak om de olie die op de cilinderwand terechtkomt (om de cilinderwand en zuigers te smeren) terug te schrapen in het carter.

Als ze echter door koolaanslag vastplakken rond de zuiger blijft er olie op de cilinderwand achter en komt er wat olie in de compressieruimte die daar dan mee verbrand.

Vervuiling rondom de zuigerveren
Vervuiling bij zuigerveren

Door eerst de olieschraapveren los te maken met een goed reinigingsadditief kun je redelijk goedkoop het olieverbruik proberen terug te dringen!

Verhoogde carterdruk

Te hoge carterdruk is een gevolg van versleten compressieveren of compressieveren die door koolaanslag zijn gaan vastzitten rond de zuiger. De compressiedruk blaast dan langs de zuiger en de cilinderwand in het carter en via de carter ontluchting wordt de carterdamp, vermengt met oliedampen, teruggeblazen in de inlaat en dan verbrandt.

Er zit bij een koude start nog geen oliefilm op de cilinderwand, hierdoor ontstaat metaal-op-metaal contact, waardoor de zuigerveren slijten. Dit kan worden voorkomen door een additief aan de olie toe te voegen die een oliefilm creëert op de cilinderwand.  Deze oliefilm zorgt ervoor dat er geen metaal-op-metaal contact meer plaatsvindt en slijtage wordt voorkomen.

De Lindemann Engine Performance Treatment is een voorbeeld van een additief dat door zijn samenstelling met onder andere teflon voor een blijvende smeerfilm op de cilinderwand zorgt, hetgeen met name bij de koude start, schade voorkomt. Compressieveren kunnen gaan vastzitten doordat er veel korte afstanden worden gereden of door het zogenaamde “nieuwe rijden”. Daarnaast komt het ook door de huidige lange onderhoudsintervallen.  Ons advies is om tenminste elk jaar of 15.000 km de olie te verversen.

Vastzittende zuigerveren kunnen ook worden voorkomen door kwalitatief betere olie te gebruiken of door additieven aan de olie toe te voegen die zorgen voor drogere carterdampen die niet aankoeken.

Lekkage langs keerringen

Lindemann Oil Stop Leak
Lindemann Oil Stop Leak

Olieverbruik kan ook een gevolg zijn van lekkage. Vaak zijn het de keerringen van nokkenassen en/of krukas die dit veroorzaken door dat ze hun soepelheid verliezen. De Lindemann Oil Stop Leak kan dit verhelpen of verminderen. Veel Oil Stop Leaks bevatten weekmakers die vaak een tijdelijk effect geven.

De Oil Stop Leak van Lindemann bevat echter geen weekmakers, maar grote teflon moleculen die zorgen voor herstel van de originele soepelheid en het afdichtend vermogen. De extra grote teflon moleculen vullen ook kleine oneffenheden op en stoppen op die wijze de lekkage.

Lekkage langs klepgeleiders en kleprubbers

Lekkage langs klepgeleiders is óf een kwestie van verharde kleprubbers en die kunnen ook worden hersteld door de Lindemann Oil Stop Leak, of het is een kwestie van slijtage van de klepgeleiders. Bij minimale slijtage is de Oil Stop Leak nog te proberen, bij vergaande slijtage is revisie de enige optie.

Concluderend kunnen we stellen dat een te hoog olieverbruik niet altijd hoeft te leiden tot het vervroegd afscheid moeten nemen van uw auto of een dure revisie van uw motor.

Met additieven van Lindemann kunnen we een te hoog olieverbruik vaak terugdringen of verhelpen, maar preventief gebruik zal het ook kunnen voorkomen.

 

Interesse in additieven van Lindemann? Vraag dan hier vrijblijvend een prijsopgave of bestel direct bij een van onze distribuanten!

Demonteren zonder zorgen

(De)monteren zonder zorgen!

Tegenwoordig wordt er veel van motoren en machines verwacht en deze moeten een zo lang mogelijke levensduur hebben. Om schade en slijtage te voorkomen is goed onderhoud van groot belang.

Tijdens onderhoud worden onderdelen gedemonteerd, eventueel vervangen en vervolgens weer gemonteerd.

Bij het monteren van onderdelen wordt er vaak een drupje olie of likje vet gebruikt. Uiteraard heeft ieder zijn eigen voorkeur, echter durven wij te stellen dat de Lindemann MP 790 montagepasta één van de beste producten op de markt is die men kan gebruiken bij montagewerk. De montagepasta is van uitzonderlijke hoge kwaliteit en in dit blog worden de voordelen van het product toegelicht.

 

Waarom de Lindemann MP 790 montagepasta?

De Lindemann MP790 montagepasta is ontwikkeld op basis van een unieke formule gebaseerd op Bentoniet en een hoog gehalte P.T.F.E. (polytetrafluorethyleen oftewel teflon). Deze teflon in de montagepasta zorgt voor een geweldige vermindering van de weerstand. Minder weerstand betekent gemakkelijker (de)monteren en minder slijtage.  Bentoniet zorgt er o.a. voor dat de montagepasta niet uitdroogt en de gemonteerde onderdelen altijd weer gemakkelijk gedemonteerd kunnen worden, zelfs na verloop van jaren.

Daarnaast heeft de montagepasta uitzonderlijke smerende en afdichtende eigenschappen en is het uitermate goed bestand tegen chemische invloeden. Zeer belangrijk in omstandigheden waar men te maken heeft met agressieve of bijtende vloeistoffen. B.V. strooizout op de wegen en in (chemische) fabrieken.

Lindemann MP790 Montagepasta, Lindemann producten
Lindemann MP790 Montagepasta

De MP 790 montagepasta van Lindemann kent nog meer voordelen, onder andere zorgt de montagepasta ervoor dat het oppervlakken afdicht zonder deze te hoeven lijmen.

Bij het monteren van o.a. wiellagers, draagarm rubbers en keerringen is het gebruik van een klein beetje montagepasta voldoende om dit vlot te laten verlopen zonder de onderdelen te beschadigen of extreme kracht uit te moeten oefenen.

Verder houdt het pakkingen soepel en voorkomt het lekkage. De Teflon moleculen in de montagepasta zijn hier verantwoordelijk voor want die zorgen voor een goede afdichting zonder dat pakkingen hard worden of verweken. De montagepasta is bestand tegen een druk tot 137.800 Kpa/20.00 psi en heeft een temperatuurbereik van -35 tot +250 graden Celsius.

Omdat de montagepasta niet uitdroogt, zorgt het voor een langdurige smering van onderdelen waardoor pakkingen en rubberafdichtingen niet uitdrogen en verharden. En ook schroefdraad wordt beschermt tegen corrosie door het gebruik van de montagepasta en daarom zijn onderdelen na vele jaren heel gemakkelijk te demonteren.

 

Toepassingsgebied van Lindemann MP790 Montagepasta

De MP 790 montagepasta is veelzijdig in gebruik en daarom toepasbaar op verschillende soorten materialen. Lindemann MP 790 montagepasta wordt o.a. gebruikt in werkplaatsen voor auto’s, de scheepvaart, hydraulische systemen, industriële machines en machines in de agrarische sector.

VerstuiversBougies
DraagarmrubbersAssemblage van de versnellingsbak
Revisie van motorenRemklauwen- en blokken
RemnippelsRemleidingen- en remslangen
ScharnierenPerslucht cilinders
O-ringenKoeling- en airco onderdelen
LandbouwmachinesMachinebouw
TransportbanenIndustrie etc.etc.

 

Verschil tussen de Lindemann MP 790 montagepasta en andere smeermiddelen

Hierboven zijn alle unieke eigenschappen van  de Lindemann MP790 montagepasta uitvoerig belicht. Het verschil met de standaard olie en vetten die worden gebruikt zit het hem juist in deze eigenschappen:

De montagepasta is zeer moeilijk van oppervlakken te verwijderen, dus zeer goede smeereigenschappen, geringe wrijving, goede afdichting en het bevat geen vluchtige bestanddelen wat ervoor zorgt dat de montagepasta niet uitdroogt. Verder zorgt de teflon voor vermindering van de weerstand. Dit zal resulteren in een flinke tijdsbesparing voor al uw montagewerk.

Echter, het bewijs zit hem niet in deze woorden alleen, maar volgt vooral uit de ervaring in de praktijk. Pas als men heeft gewerkt met de MP790 montagepasta van Lindemann raakt men overtuigd van de bijzondere kwaliteit en unieke eigenschappen van dit product.

 

Meer weten over de Lindemann MP790 Montagepasta en alle bijbehorende mogelijkheden? Neem contact met ons op!