olie verversen

Zelf olie verversen? Wij leggen uit hoe!

Ieder voertuig hetzij een auto, vrachtwagen tractor heeft olie nodig om de motor draaiende te houden. Het is van essentieel belang om de motor, het hart van de auto, goed te onderhouden. Gezonde en kwalitatieve olie is dus erg belangrijk voor de levensduur van een motor. In deze blog leggen we uit waarom en hoe vaak motorolie vervangen moet worden en hoe u zelf de olie kunt verversen.

Waarom motorolie verversen

De motor is het belangrijkste onderdeel van een voertuig, want zonder motor en olie komt uw auto, vrachtwagen of tractor niet vooruit. Motorolie heeft daarom een belangrijke functie binnenin een motorblok en zorgt voor smering van alle bewegende onderdelen. Daarnaast zorgt het voor minder slijtage en wrijving. Een motor met te weinig olie kan inwendige slijtage veroorzaken. Dit kan leiden tot grote motorschade en daarom is het goed om af en toe uw oliepeil te controleren. Zo weet u precies of u de olie moet aanvullen of verversen. Blijkt dat u vaak olie moet aanvullen dan verbruikt uw motor hoogstwaarschijnlijk olie of het heeft last van olielekkage.

Hoe vaak motorolie verversen

Afhankelijk van de soort en merk olie is het verstandig om de motorolie na elke 10.000 tot 15.000 km te verversen. Rijdt u minder kilometers, dan is één keer per jaar voldoende. Door de olie vroegtijdig zelf te verversen voorkomt u slijtage en mogelijk in de toekomst dure reparaties. Bij een grote beurt wordt altijd de olie vervangen. Echter kunt u zelf ook de olie verversen. Op de meeste automaterialen webshops kunt u gemakkelijk het soort en type olie en oliefilter vinden door uw kentekennummer in te voeren. Let op! Gaat u zelf de olie verversen? Dan zult u ook het oliefilter moeten vervangen!

Oliefilter zelf vervangen

Als u een beetje handig bent kunt u gemakkelijk zelf uw motorolie verversen met nieuwe olie. Bij een olie verversing wordt ook geadviseerd om altijd het oliefilter te vervangen. Deze heeft als taak om olie te zuiveren en vuildeeltjes te filteren. Wanneer het niet tijdig wordt vervangen zal deze verstopt raken met vuilresten (o.a. metalen) en kan de nieuwe motorolie niet worden gefilterd. Dit zorgt ervoor dat de inwendige vervuiling toeneemt met als gevolg oververhitting en zelfs mogelijk een vastloper.

Stappenplan zelf olie verversen

Wanneer u van plan bent om zelf de olie te verversen is het belangrijk om dit in een juiste volgorde te doen. In dit stappenplan leggen we graag uit hoe u dit zelf kunt doen.

  • Stap 1: Zorg dat de auto recht staat op een vlakke ondergrond.
  • Stap 2: Voeg de Lindemann Oil System Cleaner toe aan de oude motorolie. Deze krachtige reiniger zorgt ervoor dat alle afzettingen binnenin het oliesysteem worden verwijderd. Laat de auto 20-30 minuten stationair draaien en het oliesysteem wordt volledig gereinigd.
  • Stap 3: Draai de olie vuldop los. Hierdoor stroomt het olie er gemakkelijker uit.
  • Stap 4: Plaats een redelijk grote bak of emmer (inhoud 5/6 liter) onder de auto.
  • Stap 5: Draai de aftapplug rustig los. De oude vervuilde olie stroomt er direct uit. Wacht tot alles eruit is. Let op, de olie kan nog warm zijn!
  • Stap 6: Draai vervolgens het oliefilter los. Let op, het kan zijn dat deze goed vast zit en met een tang losgemaakt moet worden.
  • Stap 7: Maak alles goed schoon met een doekje en draai de aftapplug met een nieuwe ring weer vast. Een nieuw ring is nodig om lekken te voorkomen.
  • Stap 8: Plaats het nieuwe oliefilter. Alvorens het monteren wordt aangeraden om de rand in te smeren met oude olie. Dit kunt u gemakkelijk doen met uw vinger. Daarna goed vast draaien!
  • Stap 9: Voeg de nieuwe olie toe aan het oliesysteem. Kijk goed hoeveel en welke soort olie u dient toe te voegen.
  • Stap 10: Voeg de Lindemann Engine Performance Treatment of de Worn Engine Treatment toe aan de nieuwe olie. Deze additieven zorgen voor extra bescherming en een efficiëntere draaiende motor.
  • Stap 11: Start de auto, laat hem even stationair draaien en zet hem weer uit.
  • Stap 12: Controleer het oliepeil. Is de olie op peil hoeft u verder niets te doen. Zo niet, dan zult u wat extra olie moeten bijvullen totdat het oliepeil precies goed is.

Gebruik van Lindemann additieven

Tijdens een grote beurt wordt meestal de olie en het oliefilter vervangen. Dit is bij een kleine beurt niet altijd het geval. U kunt er ook voor kiezen om zelf de olie te vervangen. Tijdens dit proces adviseren wij om gebruik te maken van tenminste één en anders twee olieadditieven van Lindemann.

Waarom? Deze additieven zorgen ervoor dat het oliesysteem wordt gereinigd en dat slijtage ten allen tijde voorkomen wordt! De Oil System Cleaner, een krachtige reiniger, dient voor het aftappen bij de oude vervuilde olie worden toegevoegd en de Engine Performance Treatment bij de nieuwe olie.

Auto stottert, auto houdt in, auto schokt

Auto stottert/houdt in? Wat u zelf kunt doen!

Mijn auto stottert wat kan ik doen? Dit is een veel gestelde vraag, maar waardoor stottert de motor en wat kun je hier zelf aan doen. Het stotteren van de auto is een veelvoorkomend probleem en komt veel vaker voor dan men denkt. Er was zelfs een tijd dat een stotterende motor een van de meest gemelde storingen was.  

Om u een duidelijk beeld te geven hebben wij een blog geschreven over het onderwerp: Auto stottert/houdt in. In deze blog gaan wij verder in op de volgende zaken:

Kort gezegd, na het lezen van dit blog bieden wij u een oplossing voor uw inhoudende auto.

Verschillende situaties stotterende auto

Het stotteren van een auto komt voornamelijk voor bij benzinemotoren. Dieselmotoren ontbranden namelijk door compressie en zullen eigenlijk alleen gaan stotteren als er te echt te weinig brandstof ingespoten wordt. Bij dieselmotoren zal het eigenlijk alleen voor komen dat de auto stottert bij optrekken.

Benzinemotoren zitten wat complexer in elkaar. Doormiddel van een vonkje vindt de ontbranding plaats en de verhouding tussen brandstof en lucht dient dan optimaal te zijn. Mocht dit proces enigszins verstoort worden door bijvoorbeeld lichte vervuiling kunt u soms al een beetje vermogensverlies ervaren.

Een auto kan in meerdere situaties stotteren zoals:

  • Auto stottert bij optrekken
  • Auto stottert bij lage toeren
  • Auto stottert bij gas geven
  • Auto stottert bij constant toerental
  • Auto stottert tijdens rijden

Iedere situatie kan verschillende oorzaken hebben. Echter kunt u toch waardevolle informatie halen door te bekijken in welke situatie uw auto begint in te houden. Hoe meer informatie u ons of uw garage kunt geven, hoe groter de kans dat het advies daadwerkelijk uitkomst zal bieden.

Wanneer uw auto bijvoorbeeld op de snelweg stottert terwijl u rijdt met een constant toerental. Dan zijn vervuilde injectoren de oorzaak en dienen deze gereinigd te worden om het probleem te verhelpen.

Oorzaak stotterende auto

Het kan zijn dat uw auto schokt bij gas optrekken, schakelen, versnellen, wegrijden of stationair draaien of constant toerental. Er zijn dus vele soorten van schokken. Het is lastig om de exacte oorzaak van uw stotterende auto te achterhalen aangezien er verschillende oorzaken kunnen zijn.

Er wordt in dit geval ook onderscheid gemaakt tussen nieuwere en oudere auto’s. Bij een moderne auto is de kans groot dat uw auto stottert door een probleem in de elektronica, maar ook door vervuiling van de EGR-klep, inlaatspruitstuk en de injectoren. Echter is dit bij oudere auto’s anders aangezien deze meestal al enige mechanische slijtage hebben, waardoor de auto zou kunnen gaan schokken.

De meest voorkomende oorzaken bij een schokkende auto zijn:

Auto houdt in door vervuild inlaatspruitstuk

Het inlaatspruitstuk is een van de onderdelen dat hoort bij inlaatsysteem en zorgt ervoor dat de motor wordt voorzien van lucht. Het inlaatspruitstuk kan vervuild en zelfs verstopt raken door de uitlaatgassen die via de EGR-klep weer terugkomen in de motor. Op het moment dat het inlaatspruitstuk en inlaatsysteem sterk vervuild is wordt de luchtstroom naar de motor minder wat uiteindelijk resulteert in een auto die gaat stotteren. U kunt dit merken als uw auto schokt bij optrekken, stottert bij lage toeren, tijdens het rijden of bij gas geven.

Als een vervuild inlaatspruitstuk de oorzaak is waardoor uw auto schokt, dan kunt u deze zelf reinigen met een additief. Met het additief wordt het gehele brandstofsysteem gereinigd inclusief het inlaatspruitstuk. Het voordeel van een additief is dat u deze voor het tanken zelf kunt toevoegen aan de brandstoftank. Tijdens het tanken wordt het additief gemengd en zal het reinigingsproces zijn werking gaan doen. Om onnodige reparatiekosten te besparen is het altijd aan te raden om eerst een additief te proberen. De kans is namelijk groot dat uw auto daarna niet meer schokt.

Auto houdt in door vervuilde injectoren

Injectoren zijn erg gevoelig en kunnen als ze vervuild zijn minder goed vernevelen. Als hier niets aan gedaan wordt kan dit grote motorproblemen opleveren. Schokt uw auto bijvoorbeeld op de snelweg bij een constant toerental, dan is dit een aanwijzing dat de injectoren vervuild zijn.

Meest voorkomende oorzaken:

  • Toevoeging van bio-ethanol aan de brandstof
  • Brandstoffilter aan vervanging toe
  • Vaak bijna leegrijden van de tank
  • Condenswater in de tank
Benzine en diesel

Wanneer u vermoedt dat vervuilde injectoren de oorzaak zijn van het stotteren van uw auto dan kunt u ervoor kiezen om deze te reinigen met een injector cleaner. De Lindemann injector cleaner (service cleaner) is een brandstofadditief van premium kwaliteit dat het beste werkt om vervuilde injectoren te reinigen en te zorgen dat de auto niet meer stottert. De cleaner is verkrijgbaar in een benzine- en diesel variant en dient voor het beste resultaat 1 keer per jaar of om de 5000 kilometer te worden toegevoegd aan de brandstoftank. Dit product kan ook curatief gebruikt worden om het brandstofsysteem schoon te houden en problemen te voorkomen.

Auto houdt in door vervuilde carburateur

Oudere auto’s hebben nog een carburateur, maar bij de moderne auto’s van tegenwoordig is deze vervangen door de benzine-inspuiting. De carburateur heeft als doel om de brandstof met lucht te vernevelen voordat het in de cilinders wordt gezogen. Wanneer de carburateur sterk vervuild is kan er geen volledige verbranding meer plaatsvinden met als gevolg een auto die gaat stotteren.

Wanneer u denkt dat een vervuilde carburateur de oorzaak is van het inhouden van uw auto dan is het reinigen van de carburateur een goede oplossing. U leest hier alles over de carburateur reiniger!

Gevolgen stotterende auto

Een vervuild inlaatspruitstuk, injectoren, EGR-klep of carburateur kunnen leiden tot o.a een:

Wanneer u doorrijdt met een stotterende auto kan dit op lange termijn serieuze problemen opleveren, waardoor u misschien bepaalde onderdelen zoals een carburateur of injectoren zal moeten vervangen. En voor alles geldt: voorkomen is beter dan genezen, dus preventief een additief gebruiken voorkomt deze problemen!

Hoe kunt u het zelf oplossen?

Zoals u in deze blog heeft gelezen kunnen er meerdere oorzaken en gevolgen zijn waardoor uw auto gaat stotteren.

Voordat u de auto naar de garage brengt adviseren wij om eerst zelf zoveel mogelijk informatie te vergaren. In welke situatie stottert uw auto precies? En welke oorzaak kunnen we hier wellicht aan koppelen. Mocht u de oorzaak achterhaald hebben dan kunt u opzoek gaan naar de oplossing.

Veelal ligt het probleem hem in inwendige vervuiling. Wanneer dit het geval is bieden de additieven van Lindemann uitkomst. De additieven van Lindemann zijn van hoogwaardige kwaliteit en hebben naast reinigende ook smerende eigenschappen.

Naast het curatief gebruiken van de additieven adviseren wij ook om ze preventief te gebruiken. Door uw gehele brandstofsysteem ten allen tijde schoon te houden voorkomt u heen hoop problemen, zoals bijvoorbeeld het schokken van uw auto!

Heeft u vragen over naar aanleiding van dit artikel of over een van de producten van Lindemann? Neemt dan via onderstaande knoppen contact met ons op. Wij helpen u graag!

Nut van additieven

Het nut van additieven

Over het nut van additieven is niet iedereen het eens. Er zijn mensen die vinden dat additieven wondermiddelen zijn die dure reparaties kunnen voorkomen en anderen hebben er helemaal niets mee en vinden het geldverspilling. Er is zelfs nog een hele grote groep die niet eens afweet van het bestaan van additieven.

Wij zijn ervan overtuigd dat additieven wel zeker van toegevoegde waarde kunnen zijn. Echter gaat het erom dat je de additieven juist gebruikt en ook reële verwachtingen hebt van de uitkomst. Wanneer mensen negatieve ervaringen hebben na het gebruik van een additief kan dit enkele oorzaken hebben.

Allereerst kan de kwaliteit van het additief te wensen over laten. Niet alle additieven zijn namelijk van dezelfde kwaliteit. Verder is het van belang dat u geen wonderen verwacht wanneer het gaat om het oplossen van problemen. Een additief blijft een lapmiddel dat ervoor kan zorgen dat een dure reparatie nog een tijd uitgesteld kan worden. Als laatste is het juiste advies altijd erg belangrijk. Een expert kan u over het algemeen goed vertellen of een additief nut heeft of dat het een kansloze zaak is. Een mechanisch probleem is bijvoorbeeld niet op te lossen met een additief. Dat een additief vervolgens niet helpt heeft niks te maken met de kwaliteit van het product, maar eerder met het gebrek aan goed advies.

Er zijn 3 verschillende soorten, namelijk brandstof, olie en radiator additieven. In deze blog gaan we dieper in op de soorten additieven, waarvoor ze geschikt zijn en wanneer het nu wel of geen nut heeft om ze te gebruiken.

Olie additieven

Dit zijn additieven die aan het oliesysteem kunnen worden toegevoegd. Tegenwoordig zijn er gigantisch veel verschillende soorten oliën voor de motor op de markt. Het draait om de beste prijs-kwaliteit verhouding. Olie heeft in principe dezelfde werking, echter zit er wel degelijk verschil tussen. Motorolie heeft een aantal eigenschappen die ervoor zorgen dat alle onderdelen in de motor worden gesmeerd. Na verloop van de tijd verliest de olie zijn smerende eigenschappen en zal de kwaliteit van de olie achteruitgaan.

Olie toevoegingen zijn ontworpen om bepaalde problemen in de motor te verhelpen. Zo zijn er beschermende en reinigende olie additieven. Daarnaast kunnen olie additieven problemen zoals olieverbruik, olielekkage, carterdruk en tikkende kleppen verhelpen.

Het nut van olie additieven

Vaak vraagt men zich af waarom ze een olie additief moeten gebruiken als de olie goed is? In veel gevallen kan het gebruik van olie additieven uitkomst bieden. Begin dit jaar telde Nederland ruim 12,7 miljoen voertuigen! Er komen dus steeds meer auto’s bij met als gevolg volle wegen. Op het moment dat een auto veel korte ritjes maakt in bijvoorbeeld stadsverkeer of files, komt de verbrandingsmotor en olie niet goed op bedrijfstemperatuur. Hierdoor kan een motor geen maximale prestaties leveren en zal dit ten koste gaan van de smering met motor vervuiling als gevolg. Na verloop van de tijd kan er zelfs slijtage en motorschade optreden. Een veel voorkomend probleem zijn vastzittende- en/of versleten zuigerveren met slijtage en olieverbruik als gevolg. Het toevoegen van een olie additief heeft dus zeker nut en is onschadelijk voor de motor en olie!

Bij een van de bovenstaande problemen is het altijd de moeite waard om een olie additief te proberen. In een aantal scenario’s kan het voorkomen dat een olie additief niet werkt. Een veel te hoog olieverbruik of te grote lekkages als gevolg van mechanische problemen kunnen niet worden verholpen met een additief en zullen in een garage moeten worden gerepareerd.

Benzine en diesel additieven

Brandstof additieven zijn speciaal ontwikkeld om problemen of storingen in het brandstofsysteem te verhelpen. Zoals vanzelfsprekend heeft een voertuig brandstof nodig om vooruit te komen. Echter zijn er veel verschillende oorzaken die ervoor kunnen zorgen dat er vervuiling of andere problemen optreden in het brandstofsysteem. Het is dus belangrijk om uw brandstofsysteem goed te onderhouden en af toe te reinigen met een benzine of diesel additief.

Het nut van brandstof additieven

In feite hebben de brandstof additieven hetzelfde doel als de olie additieven, namelijk het smeren en/of reinigen van het brandstofsysteem. Door het toevoegen van een additief kunt u problemen zoals vervuilde injectoren of een verstopt roetfilter verhelpen en voorkomen.

Brandstof additieven Lindemann

Lindemann heeft ruim 8 verschillende soorten brandstof additieven en dus een breed aanbod om uw probleem te verhelpen. Heeft u nog vragen naar aanleiding van deze blog? Neemt u dan contact met ons op!

Olieschraapveren losmaken

Vastzittende Schraapveren? Zo maakt u ze los!

Vastzittende olieschraapveren, een probleem dat vaak voorkomt. Olieschraapveren kunnen vast komen te zitten door vervuiling binnenin de motor. Wanneer ze vast gaan zitten kunnen ze niet meer ver genoeg “uitrekken” om de olie bij de cilinderwand naar beneden te schrapen, dat met de gevolgen van dien. 

In deze blog gaan we een aantal punten behandelen, namelijk:

Werking van de Olieschraapveren

De naam zegt het eigenlijk al een beetje. De olieschraapveren schrapen de overtollige olie van de cilinderwand terug het carter in. Op deze manier wordt voorkomen dat de olie terechtkomt in de compressieruimte en daardoor meegaat in het verbrandingsproces. 

Olieschraapveer/Compressieveer
Olieschraapveer en Compressieveer

De olieschraapveren zijn uitgerust met enkele kleine openingen. Hier kan vervolgens de geschraapte olie door naar het carter teruggevloeid worden. 

Naast de olieschraapveren zitten er ook compressieveren in een motor, bij de moderne motoren zijn dit er meestal twee. De compressieveren moeten zorgen dat de ruimte perfect afgedicht wordt waardoor de compressie in de motor optimaal zal zijn.

Wat gebeurt er in de motor?

De zuiger beweegt op en neer in de cilinder bus. De cilinder bus wordt gesmeerd met de motorolie. Op het moment dat de zuiger naar beneden beweegt, dan zit er een speciale veer om een zuiger, dit is de onderste veer. Die bedoeld is om de olie mee terug te nemen de carter in. Als dat niet goed gebeurd, dan blijft die olie gedeeltelijk aan de binnenkant van de cillinderwand zitten. Hier vindt de verbranding plaats en een gedeelte van die olie gaat met de verbanding van de olie mee. Hierdoor krijg je blauw/zwarte rook en is de olie uit de motor verdwenen. Met als gevolg dat nieuwe olie moet worden toegevoegd.

Oorzaak van vastzittende Schraapveren

Zoals u in de inleiding heeft kunnen lezen zit de oorzaak van het vastzitten van de olieschraapveren hem in vervuiling, koolafzettingen om precies te zijn.  Maar hoe ontstaat deze koolafzetting? En wat kunt u doen om het te voorkomen. 

Vervuiling

Even met de auto naar de supermarkt heen en weer of een andere korte rit. Het lijkt de normaalste zaak van de wereld, maar ondertussen heeft uw auto er wel onder te lijden. Wanneer u dit af en toe doet is dit geen probleem, maar wanneer dit regelmatig het geval is heeft u kans dat uw motor inwendig ernstig vervuild raakt. 

Door de korte afstanden heeft de motor niet de kans om de optimale temperatuur te bereiken. De motor wordt niet warm genoeg met onvolledige verbranding tot gevolg. De koolafzettingen hopen zich inwendig op in de motor. Wanneer dit te veel wordt kunnen de olieschraapveren vast gaan zitten.

Milieuvriendelijkere auto’s

De regelgeving omtrent de uitstoot van auto’s wordt ieder jaar strenger en strenger. Fabrikanten doen er dan ook alles aan om het verbruik en de uitstoot van hun auto’s te minimaliseren. Echter komt dit niet altijd ten goede aan de auto. 

Een goed voorbeeld hiervan ziet u in dit filmpje over de destijds nieuwe Audi TSFI motoren. In de zoektocht van de fabrikant naar zo min mogelijk weerstand binnenin de motor (met minder brandstofverbruik tot gevolg) werd het belang van de olieschraapveer even vergeten. Dit had een ontzettend hoog olieverbruik tot gevolg.

Verder komt alle vervuiling van de auto’s tegenwoordig niet meer in het milieu terecht, maar wel in de auto zelf. Gevolgen, vervuilde EGR en roetfilters en vervuiling in het olie- en brandstofsysteem.

Hoe te voorkomen?

U kunt bovenstaand probleem voorkomen door de motor altijd op temperatuur te laten komen, waardoor er een betere verbranding ontstaat. Daarnaast kunt u een additief overwegen om vervuiling in de motor te voorkomen. De Lindemann Engine Performance Treatment is uiterst geschikt om de motor te beschermen tegen vervuiling én slijtage.

Gevolg van vastzittende Olieschraapveren

Doordat de olie niet meer terug het carter in geschrapen wordt door de olieschraapveer zal terechtkomen in de compressieruimte. Hier zal het vervolgens mee gaan in het verbrandingsproces met olieverbruik tot gevolg. Het probleem is dus vervuiling of mogelijke slijtage. Op de bodem van de zuiger zie je allemaal vuil en dan verbrande olie. Op de zijkant van de zuiger zie je dat er een laag op zit met als gevolg een verstopte olieschraapveer.

Wanneer de motor heel heet wordt zet het metaal uit en dan kan de zuiger niet meer terug in zijn eindpositie. De zuigerveer hoort in de onderste groef van de zuiger te vallen. Het olieverbruik wordt dan nog sneller erger, omdat die olieschraapveer dan in de cillinderwand gaat vastvreten, want die kan niet meer ver genoeg terug, dus past niet meer. Hij is te groot geworden, hierdoor stijgt het olieverbruik nog meer en is de kans op vastlopen nog groter.

 Er zijn natuurlijk meerdere oorzaken van olieverbruik, daarom hebben we al eens eerder een blog geschreven over het verminderen van olieverbruik. Ook hier komen de olieschraapveren kort aan bod, maar we gaan er in deze blog iets dieper op in.

Wat kunt u zelf proberen?

Het handmatig losmaken van de olieschraapveren kan een kostbare reparatie zijn. Voordat u daaraan begint kunt u ook overwegen om de motor inwendig te reinigen met een motor flush. De Lindemann Oil System Cleaner is hier uiterst geschikt voor en reinigt de motor grondig. 

Lindemann Oil System Cleaner
Lindemann Oil System Cleaner

Uiteraard is de slagingskans van dit additief afhankelijk van de mate van vervuiling. Zijn de olieschraapveren na de eerste flush nog niet losgekomen, dan kunt u het nog een tweede keer proberen. Mocht het daarna nog steeds niet gelukt zijn, zal het echter alsnog handmatig moeten gebeuren. Dit is alleen het geval bij extreme vervuiling.

Heeft u naar aanleiding van bovenstaande blog nog opmerkingen en/of vragen? Laat dat hieronder weten in de reacties of neem contact met ons op!

Koelsysteem VW Golf

Koelvloeistof lekkage? Wat te doen..

Koelvloeistof lekkage kan veel schade tot gevolg hebben. Wanneer de motor een tijdje draait wordt deze warm. Om te zorgen dat de motor niet te warm of te koud wordt heeft iedere auto een koelsysteem. In deze blog leggen we eerst uit hoe het koelsysteem precies werkt en wat de gevolgen kunnen zijn wanneer uw auto koelvloeistof lekt. Daarnaast geven we uiteraard ook een oplossing voor koelvloeistof lekkage.

Werking van het koelsysteem

Koelvloeistof lekkage, auto lekt koelvloeistof
Koelsysteem uitleg

Het is erg belangrijk om de motor op een bepaalde temperatuur te houden. Door de motor te koelen raakt de motor minder snel oververhit en wordt de kans op pingelen kleiner. Daarnaast kan de smering in gevaar lopen aangezien de motorolie en koelvloeistof de motor inwendig koelen. Het koelsysteem zit zeer complex in elkaar en heeft veel belangrijke onderdelen die er uiteindelijk voor zorgen dat de motor gekoeld kan worden. Op de afbeelding hiernaast wordt een koelsysteem weergegeven.

Te weinig of te veel koeling

Een van de meeste voorkomende gebreken bij een niet goed werkende koelsystemen is dat de koelvloeistof niet goed rond circuleert. Echter kan het ook voorkomen dat de motor te veel gekoeld wordt. Hieronder worden de oorzaken en gevolgen van te weinig of te veel koeling toegelicht.

Oorzaken

  • Auto lekt koelvloeistof
  • Verstopping in het koelsysteem door ketelsteen, roest of verkeerde koelvloeistof
  • Waterpomp defect, als gevolg dat het koelvloeistof niet meer goed kan circuleren
  • Thermostaat defect, waardoor er te veel nog koude koelvloeistof vanuit de radiator in de motor komt

Gevolg 

  • Motoronderdelen kunnen vastlopen
  • De zuigerveren kunnen breken
  • De motor kan oververhit raken
  • De motor kan gaan pingelen
  • Een slechtere verbranding door bijv. condens van brandstofdeeltjes
  • Inwendige vervuiling waardoor vuil achterblijft in de motor
  • Hoger brandstofverbruik doordat de motor niet op bedrijfstemperatuur komt

Wat is pingelen?

Pingelen komt voor bij benzine- en gasmotoren. Als de motor pingelt, ook wel ”het kloppen” van de motor genoemd, wordt de brandstof nog voordat de bougie vonkt te vroeg ontbrandt. Dit komt doordat de compressiedruk en de compressietemperatuur zo hoog worden dat de brandstof uit zichzelf ontbrandt. Met als gevolg dat er in de verbrandingsruimte te grote drukverschillen ontstaan. Dit alles kan ervoor zorgen dat er veel motorschade ontstaat. Wanneer u een tikkend geluid hoort is het een aanrader om onze blog over tikkende kleppen eens te lezen.

Oplossing voor een vervuild en lekkend koelsysteem

Vervuiling

Lindemann Radiator _ Block Flush
Radiator & Block Flush

Lindemann Radiator & Block reinigt alle moderne koelsystemen. Vuil en kalkaanslag zijn vaak het grootste probleem waardoor koelsystemen vervuil en verstopt raken. Op het moment dat u het koelsysteem gaat reinigen met de Radiator & Block Flush verwijdert het alle aanslag in het koelsysteem, het motorblok en de kachelradiateur. Het additief reinigt het koelsysteem en zorgt daarmee voor een optimale koeling en circulatie in het koelsysteem. Daarnaast beschermt dit additief koelsystemen ook tegen roest.

Lekkage

koelvloeistof lekkage, Lindemann Radiator Block Stop Leak
Radiator & Block Stop Leak

Lindemann Radiator & Block Stop Leak is een additief dat koelvloeistof lekkage snel en efficiënt verhelpt. Het kan toegevoegd worden aan alle moderne koelsystemen.

Naast het reinigen en het stoppen van lekkages in het koelsysteem biedt Lindemann ook andere voordelen. De Lindemann Radiator & Blok Stop Leak heeft ook een uniek smeereffect dat de afdichtingen en waterpomp smeert. 

*De Radiator & Block Stop Leak is verkrijgbaar in 350 ml / 1 /5 / 10 / 20 en 210 liter.

injector cleaner, injector reiniger, injectoren/brandstofsysteem reinigen

Injector Cleaner/Reiniger? Gebruik dit!

Een injector reiniger, het wordt door veel garages gebruikt bij de jaarlijkse onderhoudsbeurt. En terecht.., het reinigen van de injectoren/brandstofsysteem is tegenwoordig steeds meer noodzakelijk, maar waarom eigenlijk?

Benzine-injectoren geven niet altijd problemen, maar ze kunnen na verloop van tijd wel slechter gaan functioneren door vervuiling. Gevolg is een minder soepeler draaiende motor, licht schokkenen een hoger brandstofverbruik.

Uitlezen met een diagnose toestel geeft dit niet direct aan. Immers, elektrisch is er niets mis. De vraag is dan ook hoe de vervuiling in de injector terechtkomt. Theoretisch kan er bij het tanken wel wat vuil meekomen, maar daarvoor zijn er brandstoffilters in het brandstofsysteem geplaatst.

In deze blog gaan we onder andere in op de volgende onderwerpen:

Oorzaak vervuiling brandstofsysteem/injectoren

De grootste oorzaak van vervuiling van een brandstofsysteem is afkomstig uit de benzine zelf. Tijdens het inspuiten blijft er altijd een fractie achter in de injectoren. Deze vormen een harsachtige afzetting. Bovendien zitten er in benzine allerlei dopes die zich ook afzetten op bijvoorbeeld de naald of zitting van de injector.

Vervuilde injectoren, brandstofsysteem, injectie
Vervuilde injectoren

Benzinemaatschappijen testen hun brandstof daar uitvoerig op, maar het eindresultaat zal altijd een compromis zijn tussen wat gewenst en wat betaalbaar is.

Daarnaast speelt brandstofveroudering soms een rol. De meeste mensen rijden dagelijks in hun auto, of in ieder geval wekelijks. De benzine zal dan geen kans krijgen om te verouderen. Maar als een auto gedurende langere tijd, bijvoorbeeld over de winterperiode, niet gebruikt wordt (Campers maar ook motorfietsen) of bij auto’s die op Lpg rijden, kan er brandstofveroudering optreden. De vluchtige bestanddelen verdampen en een gom-achtige substantie blijft achter met desastreuze gevolgen voor de injectoren. Brandstofveroudering is een steeds groter probleem aan het worden sinds de invoering van E10 benzine. Deze nieuwe brandstof is namelijk veel minder lang houdbaar dan de traditionele brandstof.

Injectoren beschermen tegen Bio-ethanol

De brandstofsamenstelling, zowel voor benzine als voor diesel, is de afgelopen jaren veranderd. Er wordt er sinds 2017 bio-ethanol toegevoegd en sinds Oktober 2019 is er zelfs verplicht 10% bio-ethanol toegevoegd aan de benzine.

Ethanol is hygroscopisch, hetgeen betekent dat het water aantrekt. Wanneer ethanol met water reageert, verouderd de benzine nog veel sneller. Gevolg is dat de gom-achtige substanties zich nog sneller af gaan zetten in het brandstofsysteem, zodat ze de filters en de injectoren kunnen verstoppen.

Puur water is helemaal funest. Als er water in de injectoren terechtkomt, veroorzaakt dat kalkafzetting en door de hoge temperaturen zal er stoomvorming optreden dat de smeerfilm aantast en daarmee de injector ernstig beschadigd.

Wilt u uw injectoren beschermen tegen vocht? Dan is de Lindemann Fuel System Cleaner de beste optie. Beschermen tegen vocht kan namelijk alleen door een klein scheutje bij iedere tankbeurt te doen. De Lindemann FSC scheidt het water af van de brandstof en zorgt ervoor dat het achterblijft in het brandstoffilter.

Moderne motoren hebben een hogedruk-brandstofsysteem met nauwe toleranties. Daarom is het aan te raden de juiste brandstoffilters te monteren en deze regelmatig, in ieder geval jaarlijks, te vervangen.

Hoogste kwaliteit injector cleaner als oplossing!

Injectie reiniger, injector reiniger, injectoren reinigen
Service Cleaners van Lindemann

Vervuiling van het brandstofsysteem gaat heel geleidelijk. De eerste jaren zal men er niet veel hinder van ondervinden, maar op het moment dat injectoren problemen geven door de hierboven aangehaalde oorzaken kan het serieus geld gaan kosten.

Dus ook hier geld: voorkomen is beter dan genezen. Het jaarlijks onderhouden van de injectoren en de rest van het brandstofsysteem middels een reinigingsadditief kan al grote kostenposten voorkomen.

Met de Lindemann Service Cleaner Benzine (en Diesel) kunt u het brandstofsysteem zelf eenvoudig reinigen. Geadviseerd wordt om dit iedere 5000km preventief toe te passen. Echter is deze injector cleaner ook uiterst geschikt als de injectoren al vervuild zijn.

De rest van het brandstofsysteem reinigen

Het is dus vooral van belang om de injectoren af en toe te reinigen, omdat deze heel gevoelig zijn voor vervuiling. Echter is het ook van belang om de rest van het brandstofsysteem ook gelijk te reinigen.

Naast de injectoren dienen onder andere ook de leidingen, brandstofpomp, kleppen en carburateur van onderhoud te worden voorzien. Heeft u daar dan weer een ander additief voor nodig? Nee, gelukkig niet! De Lindemann Service Cleaners reinigen niet alleen de injectoren, maar ook de rest van het brandstofsysteem!

Waarom de injector reiniger van Lindemann?

Elk additievenmerk heeft wel een brandstofsysteem- of injector reiniger in zijn assortiment. Waarom moet u dan voor Lindemann kiezen?

De additieven van Lindemann bevatten in tegenstelling tot de meeste concurrenten een veel hogere concentratie werkzame stoffen. U moet zich voorstellen dat een additief niet voor 100% uit chemicaliën bestaat, omdat je anders een onbetaalbaar product krijgt. De chemicaliën (werkzame, in dit geval reinigende stoffen) worden aangevuld met witte petroleum (pure benzine). Echter is het afhankelijk van het merk dat u kiest hoeveel procent werkzame stoffen er in een additief verwerkt zijn. De additieven van Lindemann zitten op een zeer hoog percentage van ongeveer 80%, waar veel concurrenten op ongeveer 20% blijven steken.

Uiteindelijk resulteert dit in een krachtigere en duurzamere werking van de additieven. Wanneer u een injector reiniger van Lindemann neemt, kiest u dus voor kwaliteit!

Heeft u aan de hand van deze blog vragen en/of opmerkingen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Roetfilter/EGR problemen? Wat u zelf kunt doen!

Roetfilter/EGR reinigen? Wat u zelf kunt doen!

Om te voldoen aan de steeds toenemende emissie-eisen van dieselmotoren, heeft de Europese Unie eisen gesteld voor de auto’s met een dieselmotor. In deze blog leggen we uit wat het roetfilter en de EGR precies doen, hoe vervuiling ontstaat en hoe u zelf het roetfilter en EGR zelf kunt reinigen.

Waar is een roetfilter goed voor?

Om te beginnen gaan we eerst kijken naar de functie van het roetfilter. De functie van de EGR komt verder op in de blog aan bod. Vanaf 2006 zijn standaard alle dieselmotoren voorzien van roetfilters. Het roetfilter bevindt zich in het uitlaatsysteem van een dieselmotor en heeft als doel om fijne (roet)deeltjes uit de uitlaatgassen te verzamelen, zodat deze het milieu niet vervuilen.

De fijne roetdeeltjes worden gefilterd en tijdelijk opgevangen. Na ongeveer 1000 km rijden zal het filter vol met roet zitten en moet het roet worden afgevoerd.

Dit doet men door het te verbranden, ook wel “regenereren van het roetfilter” genoemd.

Regenereren van het roetfilter

Roet verbrandt pas bij zo’n 550°C en die temperatuur wordt in principe niet gehaald in een roetfilter. Om die reden voegen sommige merken via een apart tankje onder de auto, Eolys toe aan de brandstof. Eolys is een vloeistof op basis van cerine en deze stof verlaagt de verbrandingstemperatuur van roet van 550°C naar 450°C. Andere merken spuiten extra dieselbrandstof in zodat de temperatuur in het filter verhoogd wordt tot 650°C waarmee het roet wel wordt verbrand.

Om te controleren hoeveel roet er daadwerkelijk is opgeslagen hebben de dieselmotoren met een roetfilter een verschildruksensor.

Roetfiltersysteem
Roetfilter systeem

Zoals op het plaatje is te zien zit de verschildruksensor aangesloten tussen de voor-en achterkant van het roetfilter. Het drukverschil geeft een indicatie van de hoeveelheid roet dat is verzameld.

Het signaal wordt gemeten in de verschildruksensor en wordt doorgegeven aan de computer. Deze is zo geprogrammeerd dat op basis van dit gegeven er bij een bepaald drukverschil geregenereerd gaat worden.

Als het filter schoon is zal het drukverschil gering zijn. Naarmate het filter meer verstopt raakt zal er een groter drukverschil ontstaan en als het verschil in druk te groot wordt zal de dieselmotor gaan regenereren. Wat wil zeggen dat het opgeslagen roet wordt verbrand, dit wordt ook wel het reinigen van het roetfilter genoemd.

Oorzaken branden storingslampje

Als er problemen komen en het storingslampje van het roetfilter gaat branden, is het vaak lastig om de oorzaak te vinden. Roetfilters worden (te) vaak ten onrechte vervangen. Het roetfilter kan stuk zijn, maar er zijn ook andere mogelijke oorzaken. Wat kan er allemaal aan de hand zijn?

De verschildruksensor geeft zoals gezegd een signaal door aan de computer. Aan de hand van dit signaal zal er wel of niet geregenereerd worden. Het regenereren zal enkel onder bepaalde condities gebeuren. Zo moet de auto bijvoorbeeld een bepaalde tijd boven de 70 km/u rijden om het regeneratieproces te starten.

Bij mensen die veel stadsverkeer/korte afstanden rijden of vaak in de file staan, kan het gebeuren dat de regeneratie condities niet gehaald worden. Gevolg is een ophoping van roet in het filter en op een gegeven moment zal dan het storingslampje gaan branden met de melding dat er een uitlaatgas probleem is.

Ook kan er een probleem zijn met de verschildruksensor. De leiding (slang) naar het roetfilter kan gescheurd zijn, de verschildruksensor zelf kan defect zijn of er kan een draadbreuk zijn, bijvoorbeeld in de signaaldraad naar de computer.

Al deze oorzaken hebben tot gevolg dat er niet automatisch geregenereerd wordt en het is duidelijk dat er dan een probleem ontstaat en het storingslampje gaat branden. De garage kan dan met hun diagnose toestel een geforceerde regeneratie doen en het filter weer schoon krijgen.

Daarnaast zijn er ook wel additieven voor te krijgen met “cerine” erin die de temperatuur waarop roet gaat verbranden verlagen. Echter, als de auto niet of nauwelijks op de snelweg rijdt of er een probleem is met de verschildruksensor is het de vraag of dat veel helpt.

Roetfilter verstopt

Wat verder van belang is om te weten is dat bij de regeneratie het roet weliswaar wordt verbrand, maar dat er telkens een beetje as overblijft dat zich vastzet op de wand van het roetfilter. Na zo’n 150.000 km kan deze ophoping van asresten de oorzaak zijn dat het roetfilter te veel verstopt raakt en het motorstoringslampje gaat branden.

Een roetfilter die langzaam vol loopt met asresten zal vaker moeten regenereren. Immers de ruimte waarin het roet kan worden opgevangen wordt steeds kleiner. Dit is dan ook te merken doordat er veel vaker, soms al met 350 km geregenereerd wordt.

EGR-klep: functie en problemen in relatie tot het roetfilter

De EGR-klep (uitlaatgas recirculatie klep) zorgt er voor dat een deel van de uitlaatgassen terug de verbrandingskamer in worden geleid. Het doel: de uitstoot van het schadelijke stikstofoxide (NOx) terugbrengen.

NOx ontstaat vooral bij hoge verbrandingstemperaturen. Het uitlaatgas dat via EGR terug wordt gevoerd naar de verbrandingskamer wordt eerst gekoeld en daarmee wordt de verbrandingstemperatuur verlaagd en de NOx uitstoot gereduceerd.

En dat is de enige reden dat een EGR-klep is gemonteerd. De motor presteert niet beter, het verbruik wordt niet minder (in tegendeel) en doordat de uitlaatgassen vettig zijn koeken ze aan in de klep zelf, het inlaatkanaal en het roetfilter.

Vervuilde EGR, egr reinigen
Vervuilde EGR-klep

Doordat de uitlaatgassen neerslaan en aankoeken in de verschillende onderdelen gaan deze op den duur problemen veroorzaken. De EGR-klep zelf zal door die vervuiling minder goed openen en sluiten. Gevolg: méér uitlaatgassen die worden teruggeleid in de verbrandingskamers dan gewenst. Dat is een vicieuze cirkel want de EGR-klep zal nog meer en sneller vervuilen. Het inlaatkanaal zal ook dichtslibben waardoor er nog minder zuurstof wordt aangezogen en tot slot zal er ook meer roet in het roetfilter terechtkomen waardoor het roetfilter verstopt.

Zoals gezegd zal, als de motor goed functioneert en er geen problemen zijn met bijvoorbeeld de verschildruksensor kan het roetfilter lang mee gaan, zo’n 150.000 km gemiddeld. De reden om het filter te moeten vervangen (of te laten reinigen) heeft dan dus alleen betrekking op de opeenhoping van de asresten.

Echter, hoe meer roet er moet worden verbrand, hoe eerder het roetfilter zal gaan vol gaan zitten met as.

Eén van de belangrijkste oorzaken dat een roetfilter eerder aan vervanging toe is dan normaal is een slechte verbranding. Slechte verbranding kan komen door vervuiling van de injectoren en zoals hierboven uitgelegd door vervuiling van de EGR-Klep.

Inwendige vervuiling voorkomen

Er zijn een aantal additieven op de markt die kunnen worden toegepast om problemen door vervuiling te voorkomen.

Lindemann Smokeless is bijvoorbeeld een perfect reinigings- en beschermingsadditief voor het brandstofsysteem en het zal daarnaast ook nog de turbo, de EGR klep en het roetfilter beschermen tegen inwendige vervuiling. De Smokeless van Lindemann is eenvoudig bij de brandstof toe te voegen bij het tanken.

Het resulteert direct in een verhoging van het cetaangetal. Dit heeft als belangrijkste effect een betere verbranding. En een betere verbranding zorgt simpelweg voor minder vervuiling.

Kortom, wanneer de Smokeless met enige regelmaat (ongeveer om de 5000km) gebruikt wordt zullen veel problemen met dieselmotoren voorkomen worden. 

Roetfilter / EGR reinigen met een additief

Lindemann Total Care Diesel, roetfilter egr reinigen
Lindemann Total Care Diesel

Voorkomen is altijd beter dan genezen. Echter, soms is het al te laat. Mocht dit het geval zijn biedt Lindemann alsnog een oplossing. Met de Total Care Diesel van Lindemann kunt u zelf het hele in- en uitlaatsysteem, het roetfilter en de EGR klep grondig reinigen. Deze krachtige reiniger verwijdert hardnekkige vuilresten en koolaanslag van de EGR klep, turbo, injectoren, leidingen, in- en uitlaatkleppen en de roetfilter (DPF). Dit product is uniek op de markt door de hoge concentratie werkzame stoffen en de veelzijdige werking. Kortom een top product voor het reinigen van het hele dieselsysteem!

Meer weten over het zelf reinigen van het roetfilter of de EGR met een additief? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Wij helpen u graag verder.

Oliellekkage in de motor verhelpen

Olielekkage auto/motor zelf verhelpen

Olielekkage is een veelvoorkomend probleem bij met name iets oudere motoren. U heeft vast wel eens een olievlek of oliedruppen onder de auto gezien. Een zwaar belaste oudere motor mag een klein beetje olie verbruiken, maar extreme olielekkage met vlekken op de grond is geen goed teken. In dit blog gaan we verder in op het onderwerp olielekkage motor verhelpen.

 
Ontstaan olielekkage motor

Motoren zijn altijd voorzien van pakkingen. Deze pakkingen zijn voor het afdichten van de onderdelen en zorgen er dus voor dat alles goed op elkaar aansluit. Op het moment dat een pakking ouder wordt, uitgedroogd, versleten of kapot is zal er olielekkage ontstaan. Door olielekkage wordt de olie in het oliesysteem steeds minder met als gevolg dat er minder smering is waardoor er metaal-op-metaal contact kan ontstaan.

Olielekkage Krukaskeerring
Olielekkage Krukaskeerring

Onderstaande defecten kunnen olielekkage veroorzaken:

  • Koppakking lek
  • Klepdekselpakking
  • Carterpanpakking
  • Krukaskeerring
  • Nokkenaskeerring
  • Leidingen
  • Turbo
 
Olielekkage verhelpen

Het is vaak lastig om vast te stellen waar de olielekkage in de motor precies vandaan komt. Door de onderkant van de auto te reinigen en daarna een klein stukje te rijden, kun je vaak goed zien waar de olielekkage vandaan komt. Zoals eerder in deze blog is beschreven komt olieverbruik vaker voor bij oudere motoren.

Olie lekkage stopper van de hoogste kwaliteit
Lindemann Oil Stop Leak
Lindemann Oil Stop Leak

Olielekkage is vrij eenvoudig op te lossen door de Lindemann Oil Stop Leak toe te voegen aan het oliesysteem. Dit additief stopt en vermindert olielekkage van motor, versnellingsbak en differentieel. Door de grote teflonmoleculen wordt de ruimte die door slijtage is ontstaan tussen de zuigerveren en de cilinderwand gedicht. Daarnaast worden de pakkingen soepeler gemaakt, waardoor het beter afdicht en olielekkage kan worden voorkomen.

Het unieke aan de Lindemann Oil Stop Leak is dat het nog een extra middel bevat dat rubberen oliekeerringen, o-ringen en ook kunststof delen die ‘’verhard’’ zijn weer terugbrengt naar de oorspronkelijke flexibiliteit zodat ze weer hun originele functie terugkrijgen. In tegenstelling tot ‘’Stop Leak’’ producten van concurrerende merken bevat de Lindemann Oil Stop Leak geen weekmakers! Dit zorgt ervoor dat dit additief een duurzame oplossing biedt!

Additieven tegen olielekkage
Additieven voor de aandrijving

Naast olielekkage in de motor kan het ook voor komen dat er lekkage is ontstaan in de transmissie en stuurpompen en stuurhuizen. Voor de handgeschakelde transmissie en het differentieel kan dezelfde Lindemann Oil Stop Leak gebruikt worden, maar voor de automatische transmissie is er de Lindemann Automatic Transmission Treatment. Voor lekkage van stuurpompen en stuurhuizen adviseren we de Lindemann Power Steering Treatment.

 
Te lang doorrijden met olielekkage

Te lang doorrijden met olielekkage kan op korte termijn grote problemen opleveren. Er bestaat een kans op een ‘’vastloper’’, dit komt doordat er binnen in de motor te weinig olie aanwezig is om de draaiende onderdelen te smeren. Ook is het mogelijk dat de distributieriem vet wordt door olielekkage. Hierdoor wordt het rubber van de distributieriem aangetast en zal deze eerder slijten met als gevolg nog hogere kosten. Dit wil je ten alle tijden voorkomen.

Verder is olielekkage slecht voor het milieu. De lekkende olie kan het grondwater vervuilen wat weer schadelijk is voor de natuur. U kunt er voor kiezen om continue nieuwe olie bij te vullen of eens dit additief te proberen.

Lindemann additieven

Ontstaan additieven en smeermiddelen van Lindemann

In 1967 werd Lindemann opgericht in Denemarken door Brynjulf Lindemann in samenwerking met zijn zoon Søren Lindemann. Søren heeft een passie voor autotechniek en was zelf ook altijd monteur. Het familiebedrijf Lindemann is ooit begonnen als een importeur van reserveonderdelen voor personenauto’s, maar nadat Søren Lindemann het bedrijf van zijn vader overnam gingen ze zich volledig richten op additieven en smeermiddelen. Veel van deze additieven zijn op de markt gebracht onder de naam ABCON.

Lindemann additieven

In 1979 gaat Brynjulf Lindemann met pensioen en neemt zijn zoon Søren het bedrijf volledig over. Vanaf dat moment gaat Lindemann zich richten op additieven en smeermiddelen. Tot op de dag van vandaag is Lindemann nog gespecialiseerd in deze additieven en smeermiddelen. Naast de additieven voor personenauto’s produceren ze ook producten voor de marine, industriële machines en machines in de agrarische sector.

Hoe is ABCON ontstaan?
Abcon Engine Performance Treatment
Abcon Engine Performance Treatment

Buiten Denemarken om is de naam Lindemann nog niet zo bekend. Wat dat betreft is het merk ABCON een stuk bekender. Het is namelijk onderdeel van Lindemann. Midden jaren tachtig sloot Lindemann een deal met de Australische firma Nulon. Nulon is fabrikant van motorolien, smeermiddelen en additieven voor auto’s. Het duurt niet lang voordat Nulon-producten populair worden bij consumenten in zowel Denemarken als andere Europese landen. Naast de distributie van Nulon-producten in Europa, begint het bedrijf zijn eigen additieven en smeermiddelen voor motorvoertuigen, industriële oplossingen en de maritieme sector te ontwikkelen onder de naam ABCON. Een voorbeeld van een product van ABCON ziet u hier rechts.

De merknaam Nulon werd in Europa gebruikt in meerdere markten en dat zorgde voor verwarring. Lindemann besloot daarom met Nulon te stoppen en alleen nog zelf additieven en smeermiddelen te produceren en verkopen onder de naam ABCON.

Het jaar 1989

In 1989 kreeg Lindemann als eerste ter wereld toestemming van DuPont om teflon te gebruiken voor de vervaardiging van additieven en smeermiddelen. Lindemann biedt naast olieadditieven ook brandstofadditieven in zijn assortiment aan.

Lindemann neemt definitief afstand van de naam ABCON

In 2008 neemt alweer de derde generatie van de familie Lindemann het bedrijf over.  De zoon van Søren, Simon Lindemann, wordt directeur van Lindemann Performance Products. Søren blijft wel aan als technisch adviseur. In datzelfde jaar hebben ze besloten afscheid te nemen van de naam ABCON en verder te gaan onder de naam Lindemann. In datzelfde jaar breidt Lindemann zijn productiefaciliteiten uit en verhuist naar Allerord, 25 km ten noorden van Kopenhagen. De huidige Lindemann additieven zijn in de basis hetzelfde als de ABCON additieven. Door de jaren heen blijft Lindemann de additieven echter ontwikkelen.

Abcon Performance Products
Abcon Performance Products
Lindemann Performance Products
Lindemann Performance Products
Denemarken, België en nu ook Nederland

De producten van Lindemann zijn vooral bekend in Denemarken en België. De additieven worden in Denemarken en België in veel autoshops aangeboden. Zowel op de zakelijke als de consumenten markt. In Denemarken zijn de additieven van Lindemann te vinden in bijna alle 90 vestigingen van Thansen. Klanten uit België kunnen terecht bij de heer Philippe Gulinck, importeur van Lindemann in België. Daarnaast zijn de additieven sinds kort ook verkrijgbaar in Finland!

Sinds 6 november 2018 is Lindemann via Lindemann Nederland V.O.F. ook vertegenwoordigd in Nederland!

E5 of E10 tanken

E10 benzine, nadelen en oplossingen!

Vanaf 1 oktober 2019 moeten de Nederlandse tankstations verplicht E10 benzine aanbieden. Op dit moment wordt E5 benzine nog amper aangeboden, dus bent u haast wel verplicht om E10 te gaan tanken. Sinds de invoering is E10 benzine veelvuldig in het nieuws geweest, zowel negatief als positief.

In deze blog proberen wij u duidelijk en helder de volgende onderwerpen uit te leggen:

Verschil tussen E5 en E10 (Euro 95)

Allereerst is het goed om even te weten wat precies het verschil is tussen E5 en E10 benzine. Het verschil zit hem in de hoeveelheid bio-ethanol in de brandstof. De 5 en de 10 geven in deze het percentage bio-ethanol aan.

De hoeveelheid bio-ethanol in de brandstof neemt dus toe, maar waarom is dit ingevoerd? Het antwoord hierop is vrij simpel. Door het gebruik van bio-ethanol kan de CO2 uitstoot worden verlaagd met ongeveer 2%. Dit komt uiteindelijk ten goede van de klimaatsverandering. Althans, dat is het idee achter de verhoging van het percentage bio-ethanol.

De nadelen van E10 benzine

Zoals aangegeven is het voordeel van E10 benzine dat het voor een groter gedeelte uit duurzame brandstof (bio-ethanol) bestaat. Echter heeft dit wel enkele nadelen.

Hoger brandstofverbruik
Ten eerste bevat bio-ethanol minder energie dan normale fossiele brandstof. Minder energie, betekent automatisch dat u meer brandstof nodig heeft om hetzelfde aantal kilometers te kunnen rijden. Kortom, het gebruik van E10 resulteert in een hoger brandstofverbruik.  Hoeveel dit is, is lastig te zeggen. Wel heeft het Engelse autovakblad ‘What Car’ al in 2014 een test gedaan met enkele testauto’s. Hier kwam een schrikbarend verschil van 8,4% meer brandstofverbruik uit voort!

Rubber- en kunststof afdichtingen worden aangetast
Iets wat al eigenlijk al veel langer bekend is, is dat pure (100%) bio-ethanol de weekmakers in rubber en kunststof aantast. Hierbij kunt u denken aan brandstofleidingen, pakkingen, afdichtingen en keerringen. Uiteraard bevat E5 benzine ook bio-ethanol en zou dat in dit geval ook schadelijk moeten zijn.

Dit is het nadeel dat in alle nieuwsberichten naar voren komt. Echter zijn wij van mening dat dit probleem wel meevalt. Aangezien er jaren op E5 is gereden zonder problemen en er ook al jaren in het buitenland wordt gereden op E10.

Roestvorming- en corrosie
Roestvorming- en corrosie in combinatie met brandstofveroudering is wat ons betreft het grootste probleem dat E10 benzine met zich meebrengt. Bio-ethanol is hygroscopisch, wat wil zeggen dat het vocht aantrekt. Vocht in combinatie met zuurstof zorgt op zijn beurt voor roest- en corrosie, iets wat voor veel schade kan zorgen met name aan de injectoren. Alle auto’s hebben hier last van, met name de nieuwere auto’s, omdat deze injectiesystemen veel verfijnder en kwetsbaarder zijn dan die van oudere voertuigen.

Snellere brandstofveroudering
Verder is de E10 brandstof veel minder lang houdbaar dan zijn voorganger. Waar E5 ongeveer zes maanden houdbaar was, is dit bij E10 slechts drie maanden. Drie maanden klinkt vrij lang, maar het verouderingsproces vertoond al tekenen na ongeveer drie weken. Met name voor auto’s, grasmaaiers, motoren en boten die weinig gebruikt worden kan dit problemen veroorzaken. Bij brandstofveroudering ontstaat er een drabbige substantie die motoronderdelen kan gaan doen verstoppen. Verder neemt de kwaliteit van de brandstof zelf af, waardoor uw auto onregelmatig kan gaan lopen.

Kan ik E10 benzine tanken met mijn auto?

Bijna alle auto’s die gebouwd zijn na het jaar 2000 kunnen volgens de fabrikant E10 benzine aan. Op E10check.nl kunt u controleren of uw auto geschikt is voor deze brandstof.

Echter is het wel goed om te weten dat de E10 check alleen aangeeft of de materialen van uw auto volgens de fabrikant geschikt zijn voor E10 benzine. Er wordt hier dus alleen gekeken naar de materialen van de leidingen, pakkingen, keerringen en andere afdichtingen.

De problemen omtrent roest- en corrosie, brandstofveroudering en een verhoogd brandstofverbruik zijn in principe van toepassing op alle auto’s.

Voertuig beschermen tegen E10 benzine

Er zijn een aantal dingen die u zelf kunt doen om de nadelen van E10 benzine tegen te gaan.

Brandstoftank goed vol gooien
Om te beginnen adviseren wij om de brandstoftank volledig af te vullen wanneer u bijvoorbeeld uw auto, motor of machine een tijdje aan de kant zet. Zoals eerder aangegeven trekt bio-ethanol vocht aan. Die vocht is afkomstig uit de lucht die zich in de brandstoftank bevindt. Wanneer de brandstoftank volledig is afgevuld is er dus minder of bijna geen lucht (en dus geen vocht) aanwezig die in de brandstof kan trekken.

Toevoegen van een additief
Verder is het toevoegen van een additief de beste oplossing. Een klein scheutje bij iedere tankbeurt is vaak al voldoende. Hierdoor kan je relatief goedkoop een additief toevoegen aan de brandstof. Lindemann heeft hiervoor bijvoorbeeld de Lindemann Fuel System Cleaner voor ontwikkeld.

Lindemann Fuel System Cleaner

De Lindemann Fuel System Cleaner is uitermate geschikt om uw voertuig tegen E10 benzine te beschermen. Verder is dit product uiteraard ook geschikt voor alle voertuigen die wel goed op E10 benzine rijden!  

Dit product heeft onder andere de volgende eigenschappen:

Kleppen reiniger, e10 benzine
Lindemann Fuel System Cleaner
  • Beschermt brandstof tegen veroudering
  • Houdt het brandstofsysteem schoon
  • Vermindert het brandstofverbruik
  • Beschermt tegen roest- en corrosie * **
  • Zorgt voor efficiëntere verbranding
  • Vermindert risico van oververhitting en zuigerschade
  • Beschermt en reinigt de injectoren

Zoals hierboven aangegeven heeft de Fuel System Cleaner een uiterst goede reinigende werking. Het schoonhouden van uw motor zorgt onder andere voor meer motorvermogen en een optimaal brandstofverbruik. Een flacon van 400ml is goed voor maar liefst 400 liter brandstof (6 tot 10 tankbeurten).

* Waar de meeste additieven de nadelen van vocht bestrijden door de watermoleculen te verkleinen, doet de Lindemann Fuel System Cleaner juist het tegenovergestelde. De watermoleculen worden vergroot waardoor ze in het brandstoffilter terechtkomen en niet mee worden verbrand. In tegenstelling tot wanneer je de moleculen juist verkleind. Vocht dat mee verbrand met de brandstof is de grootste oorzaak van schade aan de injectoren, de Lindemann FSC voorkomt dit!

** Omdat het water achterblijft in het brandstoffilter is het aan te raden om deze wel volgens fabrieksvoorschriften te laten vervangen.