Olieverbruik verminderen

Hoe kan ik mijn olieverbruik verminderen?

Hoog olieverbruik is een veel voorkomend probleem. Iedereen heeft wel eens te maken gehad met een voertuig dat (te) veel olie verbruikt. Normaal is het olieverbruik aanvaardbaar als het niet meer bedraagt dan 1 liter op 5000 km. Fabrikanten echter claimen dat een verbruik van 1 liter op 1000 km nog toelaatbaar is.

Vaak is olieverbruik niet het enige probleem. De oorzaak van olieverbruik heeft meestal tot gevolg dat een motor minder presteert. Te hoog olieverbruik is niet in alle gevallen op te lossen, immers als een motor is versleten blijft alleen revisie over en dat is vrij kostbaar en daarom in de meeste gevallen geen optie. Echter is er, afhankelijk van de oorzaak, vaak wel wat aan te doen. In dit blog geven we een aantal tips om het olieverbruik te verbeteren.

Oorzaken hoog olieverbruik

Er zijn meerdere oorzaken voor hoog olieverbruik. In de meeste gevallen ontstaat olieverbruik door interne slijtage, lekkage en/of vervuiling. De oorzaken op een rijtje:

  • Olieschraapveren die zijn vast gekoold of versleten
  • Compressieveren die zijn vast gekoold of versleten
  • Lekkage via oliekeerringen van nokkenas en/of krukas
  • Klepsteel rubbers die verharden en klepgeleiders die slijten

Vastzittende of versleten olieschraapveren

Een veelvoorkomend probleem zijn de olieschraapveren die vast gaan zitten. Olieschraapveren hebben als taak om de olie die op de cilinderwand terechtkomt (om de cilinderwand en zuigers te smeren) terug te schrapen in het carter.

Als ze echter door koolaanslag vastplakken rond de zuiger blijft er olie op de cilinderwand achter en komt er wat olie in de compressieruimte die daar dan mee verbrand.

Vervuiling rondom de zuigerveren
Vervuiling bij zuigerveren

Door eerst de olieschraapveren los te maken met een goed reinigingsadditief kun je redelijk goedkoop het olieverbruik proberen terug te dringen!

Verhoogde carterdruk

Te hoge carterdruk is een gevolg van versleten compressieveren of compressieveren die door koolaanslag zijn gaan vastzitten rond de zuiger. De compressiedruk blaast dan langs de zuiger en de cilinderwand in het carter en via de carter ontluchting wordt de carterdamp, vermengt met oliedampen, teruggeblazen in de inlaat en dan verbrandt.

Er zit bij een koude start nog geen oliefilm op de cilinderwand, hierdoor ontstaat metaal-op-metaal contact, waardoor de zuigerveren slijten. Dit kan worden voorkomen door een additief aan de olie toe te voegen die een oliefilm creëert op de cilinderwand.  Deze oliefilm zorgt ervoor dat er geen metaal-op-metaal contact meer plaatsvindt en slijtage wordt voorkomen.

De Lindemann Engine Performance Treatment is een voorbeeld van een additief dat door zijn samenstelling met onder andere teflon voor een blijvende smeerfilm op de cilinderwand zorgt, hetgeen met name bij de koude start, schade voorkomt. Compressieveren kunnen gaan vastzitten doordat er veel korte afstanden worden gereden of door het zogenaamde “nieuwe rijden”. Daarnaast komt het ook door de huidige lange onderhoudsintervallen.  Ons advies is om tenminste elk jaar of 15.000 km de olie te verversen.

Vastzittende zuigerveren kunnen ook worden voorkomen door kwalitatief betere olie te gebruiken of door additieven aan de olie toe te voegen die zorgen voor drogere carterdampen die niet aankoeken.

Lekkage langs keerringen

Lindemann Oil Stop Leak
Lindemann Oil Stop Leak

Olieverbruik kan ook een gevolg zijn van lekkage. Vaak zijn het de keerringen van nokkenassen en/of krukas die dit veroorzaken door dat ze hun soepelheid verliezen. De Lindemann Oil Stop Leak kan dit verhelpen of verminderen. Veel Oil Stop Leaks bevatten weekmakers die vaak een tijdelijk effect geven.

De Oil Stop Leak van Lindemann bevat echter geen weekmakers, maar grote teflon moleculen die zorgen voor herstel van de originele soepelheid en het afdichtend vermogen. De extra grote teflon moleculen vullen ook kleine oneffenheden op en stoppen op die wijze de lekkage.

Lekkage langs klepgeleiders en kleprubbers

Lekkage langs klepgeleiders is óf een kwestie van verharde kleprubbers en die kunnen ook worden hersteld door de Lindemann Oil Stop Leak, of het is een kwestie van slijtage van de klepgeleiders. Bij minimale slijtage is de Oil Stop Leak nog te proberen, bij vergaande slijtage is revisie de enige optie.

Concluderend kunnen we stellen dat een te hoog olieverbruik niet altijd hoeft te leiden tot het vervroegd afscheid moeten nemen van uw auto of een dure revisie van uw motor.

Met additieven van Lindemann kunnen we een te hoog olieverbruik vaak terugdringen of verhelpen, maar preventief gebruik zal het ook kunnen voorkomen.

 

Interesse in additieven van Lindemann? Vraag dan hier vrijblijvend een prijsopgave of bestel direct bij een van onze distribuanten!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *