Koelsysteem VW Golf

Koelsysteem: Vervuiling/lekkage? Wat te doen..

Wanneer de motor een tijdje draait wordt deze warm. Om te zorgen dat de motor niet te warm of te koud wordt heeft iedere auto een koelsysteem. In deze blog gaan we dieper in op de functie van het koelsysteem, hoe er vervuiling of lekkage kan optreden en hoe dit zelf op te lossen is.

Werking van het koelsysteem

Koelsysteem uitleg
Koelsysteem uitleg

Het is erg belangrijk om de motor op een bepaalde temperatuur te houden. Door de motor te koelen raakt de motor minder snel oververhit en wordt de kans op pingelen kleiner. Daarnaast kan de smering in gevaar lopen aangezien de motorolie en koelvloeistof de motor inwendig koelen. Het koelsysteem zit zeer complex in elkaar en heeft veel belangrijke onderdelen die er uiteindelijk voor zorgen dat de motor gekoeld kan worden. Op de afbeelding hiernaast wordt een koelsysteem weergegeven.

Te weinig of te veel koeling

Een van de meeste voorkomende gebreken bij een niet goed werkende koelsystemen is dat de koelvloeistof niet goed rond circuleert. Echter kan het ook voorkomen dat de motor te veel gekoeld wordt. Hieronder worden de oorzaken en gevolgen van te weinig of te veel koeling toegelicht.

Oorzaken

  • Te weinig koelvloeistof aanwezig, dit als gevolg van een lekkage
  • Verstopping in het koelsysteem door ketelsteen, roest of verkeerde koelvloeistof
  • Waterpomp defect, als gevolg dat het koelvloeistof niet meer goed kan circuleren
  • Thermostaat defect, waardoor er te veel nog koude koelvloeistof vanuit de radiator in de motor komt

Gevolg 

  • Motoronderdelen kunnen vastlopen
  • De zuigerveren kunnen breken
  • De motor kan oververhit raken
  • De motor kan gaan pingelen
  • Een slechtere verbranding door bijv. condens van brandstofdeeltjes
  • Inwendige vervuiling waardoor vuil achterblijft in de motor
  • Hoger brandstofgebruik doordat de motor niet op bedrijfstemperatuur komt

Wat is pingelen?

Pingelen komt voor bij benzine- en gasmotoren. Als de motor pingelt, ook wel ”het kloppen” van de motor genoemd, wordt de brandstof nog voordat de bougie vonkt te vroeg ontbrandt. Dit komt doordat de compressiedruk en de compressietemperatuur zo hoog worden dat de brandstof uit zichzelf ontbrandt. Met als gevolg dat er in de verbrandingsruimte te grote drukverschillen ontstaan. Dit alles kan ervoor zorgen dat er veel motorschade ontstaat. Wanneer u een tikkend geluid hoort is het een aanrader om onze blog over tikkende kleppen eens te lezen.

Oplossing voor een vervuild en lekkend koelsysteem

Vervuiling

Lindemann Radiator _ Block Flush
Radiator & Block Flush

Lindemann Radiator & Block reinigt alle moderne koelsystemen. Vuil en kalkaanslag zijn vaak het grootste probleem waardoor koelsystemen vervuil en verstopt raken. Op het moment dat u het koelsysteem gaat reinigen met de Radiator & Block Flush verwijdert het alle aanslag in het koelsysteem, het motorblok en de kachelradiateur. Het additief reinigt het koelsysteem en zorgt daarmee voor een optimale koeling en circulatie in het koelsysteem. Daarnaast beschermt dit additief koelsystemen ook tegen roest.

Lekkage

Lindemann Radiator Block Stop Leak
Radiator & Block Stop Leak

Lindemann Radiator & Block Stop Leak is een additief dat lekkages in het koelsysteem snel en efficiënt verhelpt. Het kan toegevoegd worden aan alle moderne koelsystemen.

Naast het reinigen en het stoppen van lekkages in het koelsysteem biedt Lindemann ook andere voordelen. De Lindemann Radiator & Blok Stop Leak heeft ook een uniek smeereffect dat de afdichtingen en waterpomp smeert. 

*De Radiator & Block Stop Leak is verkrijgbaar in 350 ml / 1 /5 / 10 / 20 en 210 liter. Bekijk hier alle verkooppunten voor de 350 ml flesjes.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *