Roetfilter/EGR problemen? Wat u zelf kunt doen!

Roetfilter/EGR reinigen? Wat u zelf kunt doen!

Om te voldoen aan de steeds toenemende emissie-eisen van dieselmotoren, heeft de Europese Unie eisen gesteld voor de auto’s met een dieselmotor. In deze blog leggen we uit wat het roetfilter en de EGR precies doen, wat voor problemen er mee kunnen zijn en wat je zelf zou kunnen doen. 

Waar is een roetfilter goed voor?

Om te beginnen gaan we eerst kijken naar de functie van het roetfilter. De functie van de EGR komt verder op in de blog aan bod. Vanaf 2006 zijn standaard alle dieselmotoren voorzien van roetfilters. Het roetfilter bevindt zich in het uitlaatsysteem van een dieselmotor en heeft als doel om fijne (roet)deeltjes uit de uitlaatgassen te verzamelen, zodat deze het milieu niet vervuilen.

De fijne roetdeeltjes worden gefilterd en tijdelijk opgevangen. Na ongeveer 1000 km rijden zal het filter vol met roet zitten en moet het roet worden afgevoerd.

Dit doet men door het te verbranden, ook wel “regenereren van het roetfilter” genoemd.

Regenereren van het roetfilter

Roet verbrandt pas bij zo’n 550°C en die temperatuur wordt in principe niet gehaald in een roetfilter. Om die reden voegen sommige merken via een apart tankje onder de auto, Eolys toe aan de brandstof. Eolys is een vloeistof op basis van cerine en deze stof verlaagt de verbrandingstemperatuur van roet van 550°C naar 450°C. Andere merken spuiten extra dieselbrandstof in zodat de temperatuur in het filter verhoogd wordt tot 650°C waarmee het roet wel wordt verbrand.

Om te controleren hoeveel roet er daadwerkelijk is opgeslagen hebben de dieselmotoren met een roetfilter een verschildruksensor.

Roetfiltersysteem
Roetfilter systeem

Zoals op het plaatje is te zien zit de verschildruksensor aangesloten tussen de voor-en achterkant van het roetfilter. Het drukverschil geeft een indicatie van de hoeveelheid roet dat is verzameld.

Het signaal wordt gemeten in de verschildruksensor en wordt doorgegeven aan de computer. Deze is zo geprogrammeerd dat op basis van dit gegeven er bij een bepaald drukverschil geregenereerd gaat worden.

Als het filter schoon is zal het drukverschil gering zijn. Naarmate het filter meer verstopt raakt zal er een groter drukverschil ontstaan en als het verschil in druk te groot wordt zal de dieselmotor gaan regenereren. Dit wil zeggen dat het opgeslagen roet wordt verbrand.

Oorzaken branden storingslampje

Als er problemen komen en het storingslampje van het roetfilter gaat branden, is het vaak lastig om de oorzaak te vinden. Roetfilters worden (te) vaak ten onrechte vervangen. Het roetfilter kan stuk zijn, maar er zijn ook andere mogelijke oorzaken. Wat kan er allemaal aan de hand zijn?

De verschildruksensor geeft zoals gezegd een signaal door aan de computer. Aan de hand van dit signaal zal er wel of niet geregenereerd worden. Het regenereren zal enkel onder bepaalde condities gebeuren. Zo moet de auto bijvoorbeeld een bepaalde tijd boven de 70 km/u rijden om het regeneratieproces te starten.

Bij mensen die veel stadsverkeer/korte afstanden rijden of vaak in de file staan, kan het gebeuren dat de regeneratie condities niet gehaald worden. Gevolg is een ophoping van roet in het filter en op een gegeven moment zal dan het storingslampje gaan branden met de melding dat er een uitlaatgas probleem is.

Ook kan er een probleem zijn met de verschildruksensor. De leiding (slang) naar het roetfilter kan gescheurd zijn, de verschildruksensor zelf kan defect zijn of er kan een draadbreuk zijn, bijvoorbeeld in de signaaldraad naar de computer.

Al deze oorzaken hebben tot gevolg dat er niet automatisch geregenereerd wordt en het is duidelijk dat er dan een probleem ontstaat en het storingslampje gaat branden. De garage kan dan met hun diagnose toestel een geforceerde regeneratie doen en het filter weer schoon krijgen.

Daarnaast zijn er ook wel additieven voor te krijgen met “cerine” erin die de temperatuur waarop roet gaat verbranden verlagen. Echter, als de auto niet of nauwelijks op de snelweg rijdt of er een probleem is met de verschildruksensor is het de vraag of dat veel helpt.

Roetfilter verstopt

Wat verder van belang is om te weten is dat bij de regeneratie het roet weliswaar wordt verbrand, maar dat er telkens een beetje as overblijft dat zich vastzet op de wand van het roetfilter. Na zo’n 150.000 km kan deze ophoping van asresten de oorzaak zijn dat het roetfilter te veel verstopt raakt en het storingslampje gaat branden.

Een roetfilter die langzaam vol loopt met asresten zal vaker moeten regenereren. Immers de ruimte waarin het roet kan worden opgevangen wordt steeds kleiner. Dit is dan ook te merken doordat er veel vaker, soms al met 350 km geregenereerd wordt.

Nogmaals geforceerd reinigen met de regeneratie methode van de garage zal dan niet helpen. Het roet is immers niet het probleem maar de asresten. Ook nu zal een additief dus niet veel helpen, ondanks dat veel fabrikanten anders doen geloven.

Het enige alternatief wat in zo’n geval nog overblijft is het filter te demonteren en door een gespecialiseerd bedrijf te laten reinigen of te vervangen door een nieuw roetfilter.

EGR-klep: functie en problemen in relatie tot het roetfilter

De EGR-klep (uitlaatgas recirculatie klep) zorgt er voor dat een deel van de uitlaatgassen terug de verbrandingskamer in worden geleid. Het doel: de uitstoot van het schadelijke stikstofoxide (NOx) terugbrengen.

NOx ontstaat vooral bij hoge verbrandingstemperaturen. Het uitlaatgas dat via EGR terug wordt gevoerd naar de verbrandingskamer wordt eerst gekoeld en daarmee wordt de verbrandingstemperatuur verlaagd en de NOx uitstoot gereduceerd.

En dat is de enige reden dat een EGR-klep is gemonteerd. De motor presteert niet beter, het verbruik wordt niet minder (in tegendeel) en doordat de uitlaatgassen vettig zijn koeken ze aan in de klep zelf, het inlaatkanaal en het roetfilter.

Vervuilde EGR
Vervuilde EGR-klep

Doordat de uitlaatgassen neerslaan en aankoeken in de verschillende onderdelen gaan deze op den duur problemen veroorzaken. De EGR-klep zelf zal door die vervuiling minder goed openen en sluiten. Gevolg: méér uitlaatgassen die worden teruggeleid in de verbrandingskamers dan gewenst. Dat is een vicieuze cirkel want de EGR-klep zal nog meer en sneller vervuilen. Het inlaatkanaal zal ook dichtslibben waardoor er nog minder zuurstof wordt aangezogen en tot slot zal er ook meer roet in het roetfilter terechtkomen waardoor het roetfilter verstopt.

Zoals gezegd zal, als de motor goed functioneert en er geen problemen zijn met bijvoorbeeld de verschildruksensor kan het roetfilter lang mee gaan, zo’n 150.000 km gemiddeld. De reden om het filter te moeten vervangen (of te laten reinigen) heeft dan dus alleen betrekking op de opeenhoping van de asresten.

Echter, hoe meer roet er moet worden verbrand, hoe eerder het roetfilter zal gaan vol gaan zitten met as.

Eén van de belangrijkste oorzaken dat een roetfilter eerder aan vervanging toe is dan normaal is een slechte verbranding. Slechte verbranding kan komen door vervuiling van de injectoren en zoals hierboven uitgelegd door vervuiling van de EGR-Klep.

Roetfilter / EGR reinigen

Lindemann Smokeless
Lindemann Smokeless

Er zijn een aantal additieven op de markt die kunnen worden toegepast om problemen door vervuiling te voorkomen.

Lindemann Smokeless is bijvoorbeeld een perfect reinigingsadditief voor het brandstofsysteem en heeft daarnaast ook nog een reinigende werking op de turbo, de EGR-klep en het roetfilter. De Smokeless van Lindemann is eenvoudig bij de brandstof toe te voegen bij het tanken.

Het resulteert direct in een verhoging van het cetaangetal en het volledige brandstofsysteem, zoals pomp en verstuivers zal worden gereinigd en beschermd. Dit heeft als belangrijkste effect een betere verbranding. En een betere verbranding zorgt simpelweg voor minder vervuiling.

Kortom, wanneer de Smokeless met enige regelmaat (ongeveer om de 5000km) gebruikt wordt zullen veel problemen met dieselmotoren voorkomen worden. 

Hele in- en uitlaatsysteem reinigen

Zelf uw Roetfilter, EGR en in- en uitlaatsysteem reinigen? Met de Total Care Diesel van Lindemann kunt u zelf het hele in- en uitlaatsysteem, de roetfilter en EGR klep reinigen en onderhouden. Deze krachtige reiniger verwijdert hardnekkige vuilresten en koolaanslag van de EGR klep, turbo, injectoren, leidingen, in- en uitlaatkleppen en de roetfilter (DPF). Een verstopte roetfilter zal vaker moeten regenereren. De achtergebleven as wordt niet gereinigd. U kunt de TCD van Lindemann zowel preventief als curatief gebruiken voor vervuilde dieselmotoren. Kortom een top product voor het reinigen van het hele in- en uitlaatsysteem!

Meer weten over bovenstaande blog? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Wij helpen u graag verder.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *