Tikkende motor? Wat u zelf kunt doen!

Een tikkend geluid in de motor is een veel voorkomend probleem, meestal veroorzaakt door de kleppen. Het klinkt niet goed en dat is het ook niet. En bovendien kunnen de kosten hoog oplopen wanneer hier niets aan wordt gedaan. In dit blog gaan wij dieper in op het onderwerp tikkende kleppen en wordt er uitgelegd hoe dit ‘’mogelijk’’ kan worden opgelost.

 

Wat doen kleppen?

Verbrandingsmotoren hebben in-en uitlaatkleppen. Kleppen zitten gemonteerd in de cilinderkop en worden via een nokkenas geopend en gesloten. Via de inlaatkleppen wordt het brandstofmengsel aangezogen en vervolgens worden de uitlaatgassen via de uitlaatkleppen weer afgevoerd.

Het is belangrijk dat de kleppen goed functioneren, zodat het openen en sluiten van de kleppen op het juiste moment gebeurd om een perfecte verbranding te krijgen.

 

Twee soorten kleppen

Soms hoor je een tikkend geluid in de motor en in de meeste gevallen wordt dat tikkende geluid veroorzaakt door een probleem met de kleppen. Vooral bij stationair draaien zijn tikkende kleppen duidelijk hoorbaar. Het tikkende geluid zal toenemen wanneer je harder rijdt of wanneer het toerental van de motor wordt verhoogd. Bij goed lopende motoren zal je de kleppen bijna of niet horen tikken.

Er zijn twee gangbare methodes om kleppen te bedienen. We spreken in de praktijk van handmatig afstelbare kleppen en van hydraulisch bediende kleppen. Beide kunnen een tikkend geluid onder de motorkap veroorzaken. Een tikkend geluid van afstelbare kleppen is een kwestie van kleppen stellen, een klus die elke monteur eenvoudig kan doen.

Een tikkend geluid van hydraulisch aangestuurde kleppen wordt veelal veroorzaakt door vervuiling of te weinig motorolie. De hydraulische kleppen worden namelijk door de oliedruk aangestuurd. Wanneer hydraulische kleppen beginnen te tikken wordt geadviseerd om allereerst het oliepeil te controleren. Is dit in orde, kan het probleem in (vervuiling van) de klepstoters zitten. Vaak is vervangen dan de oplossing, maar dat is vrij kostbaar.

Als het probleem te maken heeft met vervuiling, is een goedkopere oplossing voor handen…

 

Tikkende kleppen verhelpen

Waarom eerst reinigen? Zoals gezegd worden kleppen door een nokkenas bediend. De verbinding tussen de nok van de nokkenas en de klep wordt bij handmatig afstelbare kleppen verzorgd door de tuimelaar en bij de hydraulische klepbediening door een klepstoter. Deze klepstoter wordt met olie gevuld en als dit door vervuiling van het olietoevoer kanaal niet voldoende snel wordt gedaan, zal de stoter gaan tikken.

Vervuilde kleppen
Vervuilde kleppen

Om het oliekanaal weer schoon te krijgen is Lindemann Oil System Cleaner ontwikkelt. De Oil System Cleaner voegt u toe aan de ‘’vuile’’ olie en daar laat u de motor een klein half uur stationair op draaien. Hierdoor wordt het hele oliesysteem inwendig gereinigd. Daarna wordt de oude olie met de opgeloste vervuiling ververst en het oliefilter vervangen. De schone olie en de gereinigde oliekanalen zorgen voor een betere smering van de onderdelen, waardoor de auto soepeler gaat lopen en de klepstoters weer goed functioneren.

 

Tikkende kleppen voorkomen

Nu is het belangrijk om de motor in goede staat te houden en tikkende kleppen in de toekomst te voorkomen. De grootste slijtage ontstaat bij de koude start. Bij een koude start is de motorolie helemaal teruggelopen in het oliecarter. Het duurt dan altijd even voor de olie volledig door de motor is rondgepompt. Dit zorgt ervoor dat smering ontbreekt en er metaal-op-metaal contact is.

Door Lindemann Engine Performance Treatment toe te voegen zal dit voorkomen worden. De teflondeeltjes zijn hier verantwoordelijk voor want die nestelen zich op alle bewegende onderdelen, waardoor metaal-op-metaal contact wordt voorkomen.

Extra voordelen
Lindemann Engine Performance Treatment zorgt daarnaast voor een efficiëntere werking van de motor. Doordat teflon nóg minder wrijving geeft dan olie zal de motor minder weerstand hebben. Op deze manier heeft de motor minder energie (brandstof) nodig om zijn werk te doen. Er kan direct al voordeel zijn doordat de auto zuiniger is en meer effectief vermogen heeft.

Dosering en gebruik
De Lindemann Engine Performance Treatment kan al vanaf de eerste servicebeurt worden toegevoegd en is mengbaar met alle motoroliën en absoluut onschadelijk. Wij adviseren u om de volledige inhoud toe te voegen bij de eerste servicebeurt. Daarna volstaat bij de volgende servicebeurten een halve flacon (150ml). Het is wel belangrijk om voor gebruik goed te schudden!

Voor vragen over tikkende kleppen of de additieven van Lindemann kunt u dit contactformulier invullen. Wij proberen u zo snel mogelijk te antwoorden!

Bent u een professional en heeft u interesse in de producten van Lindemann? Vraag nu vrijblijvend een prijsopgave aan!

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *