Brandstofsyteem onderhouden

Waarom een brandstofsysteem onderhoud nodig heeft

Een brandstofsysteem reiniger of injectie reiniger, ze worden door veel garages gebruikt bij de jaarlijkse onderhoudsbeurt. En terecht.. maar waarom eigenlijk?

Benzine-injectoren geven niet vaak problemen. Maar ze kunnen na verloop van tijd wel slechter gaan functioneren door vervuiling. Gevolg is een minder soepeler draaiende motor, licht schokken en een hoger brandstofverbruik.

Uitlezen met een diagnose toestel geeft dit niet direct aan. Immers, elektrisch is er niets mis. De vraag is dan ook hoe de vervuiling in de injector terechtkomt.

Theoretisch kan er bij het tanken wel wat vuil meekomen, maar daarvoor zijn er brandstoffilters in het brandstofsysteem geplaatst.

Oorzaak vervuiling brandstofsysteem

Vervuilde injectoren, brandstofsysteem, injectie
Vervuilde injectoren

De grootste oorzaak van vervuiling van een brandstofsysteem is afkomstig uit de benzine zelf. Tijdens het inspuiten blijft er altijd een fractie achter in de injectoren. Deze vormen een harsachtige afzetting. Bovendien zitten er in benzine allerlei dopes die zich ook afzetten op bijvoorbeeld de naald of zitting van de injector.

Benzinemaatschappijen testen hun brandstof daar uitvoerig op, maar het eindresultaat zal altijd een compromis zijn tussen wat gewenst en wat betaalbaar is.

Daarnaast speelt brandstofveroudering soms een rol. De meeste mensen rijden dagelijks in hun auto, of in ieder geval wekelijks. De benzine zal dan geen kans krijgen om te verouderen. Maar als een auto gedurende langere tijd, bijvoorbeeld over de winterperiode, niet gebruikt wordt (Campers maar ook motorfietsen) of bij auto’s die op Lpg rijden, kan er brandstofveroudering optreden. De vluchtige bestanddelen verdampen en een gomachtige substantie blijft achter met desastreuze gevolgen voor de injectoren.

Injectoren beschermen tegen Bio-ethanol

De brandstofsamenstelling, zowel voor benzine als voor diesel, is de afgelopen jaren veranderd. Er wordt er sinds 2017 bio-ethanol toegevoegd en vanaf Oktober 2019 zal er zelfs verplicht 10% bio-ethanol moeten worden bijgemengd aan de benzine. Om dat ook aan de pomp duidelijk te maken is de benaming veranderd.

Ethanol is hygroscopisch, hetgeen betekent dat het water aantrekt. Wanneer ethanol met water reageert, verouderd de benzine nog veel sneller. Gevolg is dat de gom-achtige substanties zich nog sneller af gaan zetten in het brandstofsysteem, zodat ze de filters en de injectoren kunnen verstoppen.

Puur water is helemaal funest. Als er water in de injectoren terechtkomt, veroorzaakt dat kalkafzetting en door de hoge temperaturen zal er stoomvorming optreden dat de smeerfilm aantast en daarmee de injector ernstig beschadigd.

Moderne motoren hebben een hogedruk-brandstofsysteem met nauwe toleranties. Daarom is het aan te raden de juiste brandstoffilters te monteren en deze, in ieder geval jaarlijks, te vervangen.

Meer problemen met dieselsystemen

Het laatste is vooral van belang bij dieselmotoren aangezien daar de inspuitdrukken hoger en toleranties nog nauwkeuriger zijn. Injectoren van dieselmotoren zijn in tegenstelling tot die van de benzine veel vaker de oorzaak van motorproblemen.

Meer dan 90% van de schades aan hogedruk brandstof-systemen is uiteindelijk te wijten aan vuil, vocht en algen.

Algen groeien met fotosynthese, dat wil zeggen in licht. De zwarte massa die door het filter worden opgevangen is een opgebouwde slijmlaag van bacteriën vanuit de tank.

De meeste tankstations worden door de brandstofmaatschappijen gecontroleerd op algengroei en bij het constateren hiervan worden er biocides toegevoegd aan de voorraadtanks om de algengroei effectief te doen stoppen.

Voorkomen is beter dan genezen!

Service Cleaner Benzine & Diesel
Service Cleaner Benzine & Diesel

Vervuiling van het brandstofsysteem gaat heel geleidelijk. De eerste jaren zal men er niet veel hinder van ondervinden, maar op het moment dat injectoren problemen geven door de hierboven aangehaalde oorzaken kan het serieus geld gaan kosten.

Dus ook hier geld: voorkomen is beter dan genezen. Het jaarlijks reinigen van de injectoren en de rest van het brandstofsysteem middels een reinigingsadditief kan al grote kostenposten voorkomen. Lindemann biedt oplossingen in de vorm van een benzinereiniger en een dieselreiniger!

Vragen en/of opmerkingen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *